خدمات و مسیر گیم پس بسیار با ثبات و پایدار خواهد بود

فیل اسپنسر به اظهار نظر برخی از منتقدین گیم پس مبنی بر پایدار نبودن این سرویس و فروپاشی احتمالی آن پس از توقف تزریق پولهای هنگفت واکنش نشان داد.
یکی از موضوعاتی که اخیراً منتقدین ایکس باکس و گیم پس و مفسران صنعت بازیهای ویدیویی روی آن تاکید دارند، “پایدار نبودن” این سرویس است. این مفسران ادعا میکنند که پول برای سرویس گیم پس همانند سوخت عمل میکند و در صورت توقف سرمایهگذاری، به کل شاهد فروپاشی این ساز و کار خواهیم بود.
به دنبال این موضوع آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer) به عنوان مدیر کل ایکس باکس طی مصاحبهای با وبسایت Axios، در مورد این اظهار نظرها صحبت کرد. وی در کنار تشکر از مشتکرین این سرویس به آمار و ارقام منتشر شده از سودآوری و جذب مخاطب توسط سرویس گیم پس اشاره کرد و گفت که شرکت مایکروسافت، اهدافی را برای خود تعیین کرده است و اکنون نیز در این مسیر قدم برمیدارد.
من همیشه اهداف دور از انتظار را برای خودم انتخاب میکنم. سرویس گیم پس از منظر تجارت، خلاقیت و تعامل بسیار خوب عمل میکند. بنابراین فکر میکنم که این سرویس همچنان یک متمایزکنندهی خوب برای پلتفرم ما باشد و توان تولید توسعهدهندگان و توان خرید مخاطبان را افزایش دهد.
همچنین، طی این مصاحبه از فیل اسپنسر پرسیده شد که آیا سرویس گیم پس باعث کاهش شدید آمار فروش عناوین انحصاری و بزرگی از جمله Starfield خواهد شد یا خیر نیز چنین پاسخ داد که:
بله، مخاطبان میتوانند حساب و کتاب کنند. منظورم این است که میتوانید عضو گیم پس شوید، اما نمیدانید که چه تعداد مشترک در گیم پس وجود دارند و چقدر هزینه پرداخت میکنند. ما این اجازه را به مخاطبانمان میدهیم که آگاهه تصمیم بگیرند و به معنای واقعی کلمه فکر و ذکرشان را معطوف به خرید اشتراک گیم پس کنند [به مسائل مالی نظیر آمار فروش Starfield فکر نکنند]. در نهایت، هر چیزی ممکن است، شما میتوانید هر کاری با این شیوه [سرویس] کنید، اما قطعاً سرویس گیم پس پایدار خواهد بود.
در ادامه فیل اسپنسر تاکید که گیم پس بخشی از ایکس باکس است و طیف وسیعی از فعالیتهای مختلف در این برند در حال وقوع هستند. اسپنسر خاطرنشان کرد که گیم پس “تنها چیزی” نیست که در ایکس باکس در حال پیشرفت در آن است و پیشرفت چشمگیر آمار فروش کنسولهای نسل جدید ایکس باکس نسبت به پیش نیز گویای این موضوع است. برای مثال، فروش کنسولهای جدید ایکس باکس در ژاپن طی یک سال اخیر از آمار فروش کلی ایکس باکس وان در این کشور پیشی گرفته است.
من دوست دارم رشد آن [گیم پس] را ببینم، زیرا این موضوع باعث میشود که بهتر سلایق مردم و گیمرها را درک کرده و روی آنها سرمایهگذاری کنیم. من فکر میکنم که ترکیبی جادویی در دست داریم، اما فراموش نکنید که این سرویس تنها بخشی از ایکس باکس است. این تنها چیزی نیست که در حال تجربهی پیشرفت در ایکس باکس است. از طرفی دیگر، تمرکز ما نیز تنها روی گیم پس معطوف نیست و به عنوان یک بخش مستقل آن را در نظر داریم. همانطور که شرایط این سرویس امروز پایدار است، همواره پایدار خواهند ماند.
در مجموع، این موضوع که آیا نظرات فیل اسپنسر جواب قطعی به ادعاهای مفسران میدهد یا خیر مشخص نیست. اما سابقهی مایکروسافت نشان داده است که در کمترین زمان ممکن اشتباهات خود را میپذیرد و پروژههای ناموفق خود را بدون درنظر گرفتن میزان خسارتهای وارده نیمه کاره رها میکند. برای مثال، طی سالهای اخیر و تنها پس از گذشت چند ماه از راهاندازی سرویس استریم Mixer، مایکروسافت به این نتیجه رسید که توانایی رقابت با Twitch و Facebook Gaming را ندارد و فارغ از هزینههای هنگفتی که برای این سرویس اعمال کرده بود، آن را پروژهای مختومه اعلام کرد. همچنین، Kinect ایکس باکس نیز شرایط مشابهی تجربه کرده بود.