نقد و بررسی بازی FIFA 22؛ قدم هایی مثبت برای پیشرفت- واران گیم

سری بازیهای FIFA شاید از قدیمیترین فرانچایزهای تاریخ باشد. درست است که در ایران همواره سری بازیهای PES محبوبتر بودهاند، اما اگر از دید جهانی نگاه کنیم FIFA همواره جایگاه بالاتری از PES داشته است. چیزی که واضح است، افت سری بازیهای FIFA در چند سال اخیر است، به طوری که در چند سال اخیر تفاوتهای نسخههای آن با یکدیگر بسیار اندک بوده است و کار به جایی رسید که در نسخه 21 شاهد یک فاجعه بودیم! اما سوال اصلی اینجاست: وضعیت FIFA 22 چگونه است؟
بازی FIFA 21 را میتوان بلوغ حرص و طمع و پولپرستی EA دانست!بازیای که با بیشرمی تمام از هیچ راهی برای کسب درآمد درونبرنامهای دریغ نکرد. با این حال باز هم جامعه طرفداری FIFA اعتماد خود را به طور کامل از این شرکت و سری بازی سلب نکردند و در انتظار بهبود برای FIFA 22 نشستند. شرکت EA با نزدیکتر شدن به تاریخ انتشار بازی مداما تریلرهای هایپکننده که خبر از ویژگیهای جدید میدادند ارائه میداد. تریلرهای منتشرشده توسط EA واقعا امیدوارکننده بودند و خبر از تغییرات خوبی میدادند؛ اما در نهایت چه شد؟ کیفیت بازی نهایی چگونه است؟
امروز در واران گیم میخواهیم به نقد و بررسی بازی FIFA 22 بپردازیم. عنوانی که بسیاری منتظرش بودیم و نقش مهمی را برای احیای این سری بازی یا قطع امید از آن داشت.
FIFA 22؛ متنوعتر از همیشه
یکی از برتریهای واضح و مبرهن سری FIFA به PES گسترده بودن مادهای بازی است. در بازی FIFA 22 هم مانند همیشه میتوانید در بخشهایی مثل کریرمود، آلتیمیت تیم، Pro Clubs، وولتا یا فوتبال خیابانی و در نهایت در قالب کاپها و لیگهای طیف عظیمی از کشورها به رقابت بپردازید. حتی لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا هم کاملا در بازی لایسنس هستند و میتوانید از برگزاری این جامها هم لذت ببرید. حالتهای قوانین خانگی مثل عدم وجود داور، بازی کردن در قالب برد 3 از 5، Survival Mode و King Of The Hill و… که از فیفا 19 به بعد شاهدشان هستیم، همچنان در بازی دیده میشوند.
اما هرکدام از این حالتها چه تغییرات مثبت یا منفی داشتهاند. ابتدا از Ultimate Team آغاز میکنیم. در بخش آلتیمیت، شما تیم خود را میسازید و شروع به خرید و فروش بازیکن در قالب کارتهایی مخصوص میکنید و با شرکت در سه سری مسابقه اصلی، جوایزی را کسب میکنید. این سه سری مسابقه Squad Battle، Rivals و FUT Champions هستند. بخش Squad Battle و FUT Champions تغییرات کوچکی داشته و Rivals هم به کلی متحول شده است. تغییر صورت گرفته در Squad Battle بازی FIFA 22، جوایز آن است. حالا با قرارگیری در ردههای پایین مثل برنز و نقره و گلد در پایان هفته، جوایز چندان جالبی نصیبتان نمیشود و حتما باید حداقل در رده Elite برای کسب پکهای خوب قرار بگیرید؛ باالطبع FUT Champions هم همین وضعیت را دارد.
اما بخش Rivals کاملا تغییر کرده است. اولا که دیگر خبری از بازیهای تعیین سطح نیست و مثل حالت آنلاین Seasons، باید از Div 10 کار خود را آغاز کنید و کمکم به لیگهای بالاتر بروید. هر دیویژنی نیاز به امتیاز خاصی برای عضویت دارد و وقتی به یک چکپوینت برسید، دیگر از آن سطح پایینتر نمیروید. در واقع با برد امتیاز خاصی برای رفتن به دیویژن بعد کسب میکنید، اما با باخت امتیازی از دست نمیدهید، اما در عوض چیزهای مهمتری از دست خواهید داد!
با هر باخت مقداری از امتیاز کسب شده برای کسب مجوز ورود به مسابقات ویکندلیگ را از دست میدهید. دومین مجازات باخت شما کسب هیچ چیز است! برای Qualify شدن برای کسب جوایز رایوالز در یک دیویژن، شما نیاز دارید تا تعداد مشخصی برد در آن سطح به دست بیاورید؛ طبیعتا هرچقدر ببازید زمان لازم برای کسب تعداد برد لازم بیشتر شده و فقط وقتتان تلف شده است و حتی سکه خاصی هم نمیگیرید. این تغییرات همه و همه از این نشانه دارند که بخش آلتیمیت بازی FIFA 22، بازیکنان حرفهای را هدف گرفته و نه بازیکنان Casual. در حالت بدبینانه و شاید واقعبینانه هم این تغییرات برای آن بوده که بازیکنان کمتر حرفهای به سمت خرج پول و فیفاپوینت بروند تا سریعتر تیم بهتری بسازند و بتوانند بر این مشکلات غلبه کنند.
بخش دیگری از بازی که تغییرات زیادی داشته و اتفاقا مثبت هم بودهاند، بخش Pro Clubs است. در این بخش، حالا میتوانید خیلی راحتتر با دوستانتان بازی کنید بدون آن که حتی عضو باشگاهی باشید یا باشگاهی داشته باشید! باگهای زیاد این بخش هم اکثرا رفع شده و تجربه بسیار لذتبخشی از بخش Pro Clubs خواهید داشت. درخت مهارتهای بازیکن پیشرفت زیادی داشته و در ازای هر برد در هر بخشی ( حتی مسابقات Drop-ins) XP کسب میکنید و میتوانید برای پیشرفت سطح و مهارتهای بازیکن خود از آنها استفاده کنید. مهارتهای بیشتر مساوی با Overall بیشتر است، پس به این بخش باید توجه زیادی کنید. تغییرات Pro Clubs به همینها ختم نمیشود و تازه به دو سیستم جدید این بخش میرسیم: Perks و Archetypes.
نام Perk را قطعا در بازیهای RPG یا بازیهای اکشن اول شخص آنلاین شنیدهاید. به طور کلی Perk به قابلیتهایی گفته میشود که میتوان تحت شرایطی خاص برای یک کاراکتر قابل بازی استفاده کرد. مثلا در بازی FIFA 22 میتوانید Perk هایی مثل زیاد شدن قدرت پاس در 10 دقیقه آخر، دقیقتر شدن شوتهای Finesse در شرایطی که از حریف عقب هستید و از این دست اشاره کرد. در سطح 9 میتوانید اولین Perk را برای خود انتخاب کنید و تا سقف 3 پرک را بر اساس سطوح مختلف انتخاب خواهید کرد. این ویژگی تنوع بازیکنان Pro Clubs را واقعا زیاد میکند.
Archetype هم در واقع ماکسیموم قدرت هر یک از تواناییهای کاراکتر است. شما در درخت مهارت خود که شامل تواناییهای مختلفی در امر پاس، شوت، دریبل و…. توانید 3 تا از این تواناییها را به بیشترین حد خود برسانید و Archetype یا ماکسیموم توانایی آن را کسب کنید. در نهایت میتوانید فقط 3 تا از Archetype ها را کسب کنید و حتی اگر همه تواناییهای Skill tree را کسب کنید، سهم شما از نهایت قدرت هر بخش فقط سه Archetype خواهد بود و نه بیشتر. این مورد باعث شده هم بازیکنان در این بخش تفاوت زیادی باهم داشته باشند و هم از ایجاد بازیکنان بیش از حد قدرتمند جلوگیری کرده است.
تغییر مثبت دیگر در Pro Clubs، امکان ایجاد باشگاه و طراحی لباس و ورزشگاه و کیت و.. به صورت کامل است. در واقع همانطور که میتوانید در بخش کریر باشگته خود را بسازید و داشته باشید، در بخش Pro Clubs هم همانطور است و فقط فرقش این است که بازیکنان این باشگاه دوستان خودتان هستند! تشکیل باشگاه با دوستان خود و گستردهتر کردن آن و مسابقه دادن با دیگر بازیکنان در دیویژنهای مختلف از لذتبخشترین قسمتهای FIFA 22 است. به عقیده من بخش Pro Clubs، کاملترین و بهترین بخش بازی FIFA 22 است.
به سراغ بخش کریر میرویم. بخشی که طرفداران زیادی دارد و در نسخه سال قبل هم تغییرات زیادی کرد. از جمله این تغییرات میتوان به تعیین مسیر پیشرفت یک بازیکن، تمرینات موثرتر و بهتر، نقل و انتقالات واقعیتر و… اشاره کرد. مسلما وقتی یک بخش در نسخهای تغییرات زیادی دارد، نباید در نسخه بعدی باز هم انتظارات تغییرات زیادی داشته باشیم. خب باید بگویم در این مورد اینگونه نیست! بخش کریر بازی FIFA 22 تغییرات یا بهتر است بگویم اضافات خوبی دارد. مهمترین تغییر این بخش، اضافه شدن بخش طراحی باشگاه خودتان است. شما میتوانید از ضفر و با بازیکنان فرضی یک باشگته تاسیس کنید و همهچیز، حتی شعار تماشاگران هم خودتان تعیین کنید و به باشگاه خود هویت دهید. اما بازی در طراحی باشگاه کاملا دست شما را باز میگذارد.
آغاز بخش کریر با یک تیم جدید صرفا به معنای آغاز کار با یک تیم ضعیف نیست. شما میتوانید قدرت تیم فرضی خود را تعیین کنید و در هر لیگی که دلتان بخواهد شرکت کنید. دقت کنید که شرکت در هر لیگی به معنای آن است که باید تیم خود را جایگزین یکی از تیمهای آن لیگ کنید و اینگونه نیست که یک تیم به آن لیگ اضافه شود. مسلما آغاز کار با یک تیم ضعیف و شرکت در لیگهای پایینتر و پیشرفت دادن تدریجی آن لذت بسیار بیشتری از آغاز کار با یک تیم قدرتمند خواهد داشت.
خوشبختانه شاهد باگهای عجیب کریر فیفا 21 مثل آغاز بازی تیمها با لیگ دومشان یا قهرمان شدن برایتون در پایان فضل نیستیم و اتفاقات بازی بسیار واقعیتر هستند. به طور کلی به جز اضافه شدن بخش بزرگ طراحی باشگاه، بقیه بخش کریر صرفا بهبود کریر نسخه سال قبل بوده و شاهد مورد جدیدی نیستیم. مثلا سیستم استعدادیابی آکادمی یا بخش Global Network میتوانست بهتر شود و کار با آن لذتبخشتر و سرراستتر شود، اما این بخشها همچنان مشکلات خود مثل عدم تنوع بازیکنان پیدا شده و کند بودن را دارند. از دیگر مشکلات این بخش هم میتوان به کمبود تنوع برای طراحی مربی اشاره کرد و گزینههای شما برای طراحی ظاهر مربی بسیار محدود است.
به اخرین ماد بازی که اضافات خوبی داشته است میرسیم: Volta Football. این بخش که همان فوتبال خیابانی است طرفداران زیادی دارد و بسیاری بازی FIFA 22 را صرفا برای همین بخش خریداری میکنند. متاسفانه مشکل نسخه قبلی این بخش یعنی پیدا نشدن بازی و مشکل سرورها برای بخش Volta Squads همچنان برقرار است و باز هم باید منتظر آپدیت برای آن باشیم. اما بخش Volta Arcade به تازگی در قالب یک آپدیت رایگان به بازی اضافه شده که بسیار لذتبخش است و میتوانید با دوستان خود یا به صورت رندوم با ۳ نفر دیگر به مسابقات جالبی در قالب فوتبال خیابانی بپردازید. این بخش، شباهت زیادی به بازی Crash Bash دارد و حتی یکی از بازیهای این بخش کاملا از Crash Bash الهام گرفته است!
گیمپلی فیفا 22؛ واقعیتر از همیشه
از توضیح و نکات مثبت و منفی مادهای بازی که بگذریم، به یکی از مهمترین بخشهای نقد و بررسی بازی FIFA 22 میرسیم: گیمپلی بازی FIFA 22 در زمین مسابقه. حالا گیمپلی بازی شباهت بیشتری به فوتبال واقعی دارد و از فوتبال مضحک و شائولین FIFA 21 فاصله گرفته است! ابتدا بخش چینش ترکیب را بررسی میکنیم. در این بخش شاهد سه تغییر مثبت هستیم: تغییر تنظیمات Width و Depth از 0 تا 10 به 0 تا 100 که باعث شده بازیکنان بسیار دقیقتر به هم نزدیک شده یا از هم فاصله بگیرند 2- اضافه شدن Slow Build Up به تاکتیکهای هجومی بازی. در این حالت بازیکنان کندتر به ساختار حمله میروند، اما دفاع تیمتان دیرتر و سختتر باز خواهد شد 3- اضافه شدن تاکتیک Step Up برای دفاعها. در این حالت بازیکن از جایگاه خود بیرون آمده و برای توپگیری بازیکن صاحب توپ اقدام میکند.
بهترین ویژگی که در گیمپلی بازی بلافاصله به چشمتان میآید، واکنشهای بسیار بهتر دروازهبانها و سختتر شدن گلزنی است. دروازهبانها بسیار کمتر گل مضحک میخوردند و واکنشهای عالی به شوتها نشان میدهند. این مورد شاید باعث شود چند واکنش غیرطبیعی هم ببینید و دروازهبانها کمی بیش از حد قدرتمند به نظر برسند؛ اما همین که دیگر مثل آب خوردن گل نمیخورند، خودش پیشرفت بزرگی است.
پیشرفت دیگر بازی، بخش جایگیری دفاعها است. بازیها به مراتب کمتر از نخه قبل گل دارند و این هم به بهتر شدن دروازهبانها و هم به بهتر شدن دفاعها مربوط است. دفاعها به خوبی میدانند در چه موقعی کجا باشند و به زبان سادهتر AI Defending وضعیت بهتری دارد. متاسفانه سرعت مهاجمین همچنان در بازی بیش از حد اهمیت دارد و کلا سرعت ملاک بسیار تعیینکنندهای برای مشخص کردن برنده و بازنده است. از دیگر مشکلات این بخش میتوان به راحت بودن گلزنی از زاویه بسته، حتی با وجود بهترشدن وضعیت گلرها است که کمی عجیب است.
بخش آمارهای بعد از بازی پیشرفت بسیار زیادی داشته و شاهد آمار بسیار ریزی از بازی هستیم. هیت مپ بازیکنان بسیار دقیق نشان داده میشود و شاهد ذره به ذره آمار دقیق بازی مثل Expected Goal یا گل مورد انتظار هستیم! در کل بخشMatch Facts بسیار گستردهتر و بهتر شده است. از دیگر نکات مثبت گیمپلی بازی هم پاسهای در عمق است که حالا نیاز به دقت بیشتری برای رسیدن به هدف خود دارند و باید جهتگیری دقیقتری انجام دهید.
متاسفانه بخشهایی مانند هوش مصنوعی و تغییرات ظاهری گیمپلی ( مثل عملکرد بازیکنان در زمین مثل یک انسان واقعی و نه یک ربات که تنها به توپ نگاه میکند) و Hypermotion تنها در نسل بعد وجود دارد و نسل هشتم از آنها بهرهای نمیبرد. شاید روی کاغذ این دو نسل تفاوت زیادی در گیمپلی با یکدیگر نکنند، اما وقتی کمی عمیق شوید و چند ویدئو در این مورد ببینید، متوجه تفاوتهای زیاد این دو نسخه میشوید.
تغییرات ظاهری اندک FIFA 22 نسبت به نسخه قبل
گرافیک بازی در نسخه نسل هشتم تفاوت چندانی با FIFA 21 ندارد و فقط چهرهها بهتر شدهاند. متاسفانه کیفیت چمن در FIFA 22 کیفیت پایینتری از دو فیفای قبل دارد و دلیل آن هم واقعا مشخص نیست! کیفیت تکسچرها و نورپردازی و سایهها در نسخه نسل بعد بسیار بهتر است که طبیعی هم هست. از آنجایی که نسخه نسل هشتم بازی نسخه مورد نظر ما برای نقد بازی بوده، گرافیک نسخه PS4 بازی را بررسی میکنیم . در این نسخه هم مشکل چمن بیش از هر چیزی توی چشم است. همچنین در کمال تعجب بازی روی PS4 گاها دچار لگ و افت فریم میشود و این موضوع حتی ممکن است باعث قطع ارتباط شما با سرور در FUT و باخت شما شود! امیدواریم سازندگان با آپدیت این مشکل را برطرف کنند. همچنین انیمیشنهای جدید اضافه شده که نزدیک به 1000 عدد هست نیز تنها در نسخه نسل نهم دیده میشود.
صداگذاری FIFA 22: همان همیشگی
بازیهای FIFA همیشه از نظر صداگذاری و موسیقی کیفیت بالایی داشته و این بار هم مستثنی نیست. صداگذاری و جو استادیومها بسیار خوب است و گزارشگر بازی هم از جملات خوب و گستردهتری استفاده میکند. موسیقیهای بازی عالی است و قطعا چندتای آنها را در گوشی خود دانلود کرده و گوش خواهید داد. حتی در جاهایی میتوانید صدای داد و فریاد بازیکنان با یکدیگر را بشنوید که در القای جو بازی و واقعی جلوه کردن آن نقش مهمی را ایفا میکند. تماشاگران از شعارهای بیشتری استفاده میکنند و به طور کلی این بخش هم قدم روبه جلویی برای این فرنچایز بوده.
بازی FIFA 22 شاید آن نسخه انقلابی و بینظیری که انتظارش را میکشیدیم نبود؛ اما به قطع تغییرات و اضافات مثبتی داشته وناامیدمان نکرد. FIFA 22 میتواند آغازکننده یک مسیر جدید در دنیای بازیهای فوتبال باشد و یک تجربه لذتبخش برای گیمرهای فوتبالدوست به ارمغان بیاورد. از تهیه این بازی پشیمان نخواهید شد و اگر با این سری قهره کردهاید، حالا وقت خوبی برای آشتی به نظر میرسد.