اخبار بازی

آنالیز:چرا سکیرو بهترین اثر ساخته شده توسط میازاکی است؟

بازی سکیرو در سال 2019 برای کنسول‌های نسل 8 و پی‌سی منتشر شد. این بازی توانست جایزه بهترین بازی سال را دریافت کند و به نوبه خود یکی از بهترین‌ بازی‌های سبک سولز است. میازاکی در بازی Sekiro یک راه متفاوت را پیش گرفت و سبک متفاوتی از مبارزه را در اختیار کاربران قرار داد. حال ما قصد داریم تا بررسی کنیم چرا بازی سکیرو بهترین بازی ساخته میازاکی است.

به این نکته توجه کنید که این مقاله کاملاً نظر شخصی بوده اما با دلایلی می‌خواهیم بگوییم که چرا از لحاظ تکنیکی این بازی از دیگر اثرهای میازاکی بهتر است. سکیرو بعد از 3 سال از عرضه دارک سولز 3 منتشر شد. از همان ابتدا سبک خاص آن به همراه تفاوتی که با دیگر کارهای Fromsoftware داشت، توجه همه را به خود جلب کرد.

مهم‌ترین نکته متفاوت در سکیرو محیط آن بود که برخلاف همیشه Fromsoftware به دنیای اساطیری ژاپن توجه کرد. همین عامل باعث شد تا بسیاری از افراد نتوانند سازنده آن را از روی بازی تشخیص دهند. به دلیل اینکه هر 5 بازی مهم Fromsoftware قبل از آن همگی از یک تم خاص استفاده می‌کردند.

حال به بررسی تک تک عوامل برتری سکیرو خواهیم پرداخت.

واران گیمیی‌های عزیز توجه کنید که این مقاله بر اساس نظر نویسنده نوشته شده و بدیهی است ممکن است نظر شما کاملا مخالف نظر نویسنده باشد. اگر شما اعتقاد دارید عنوان دیگری بهترین بازی ساخته شده توسط میازاکی و فرام سافتور است، نظرات خود را با ما در میان بگذارید و دلیل آن را نیز ذکر کنید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شد بازی سکیرو یک اثر متفاوت و بهتر از بازی‌های قبلی میازاکی باشد، داستان خوب و قابل درک آن است. همینطور اینکه برخلاف بازی‌های قبلی میازاکی شما نیازی به تلاش بسیار برای در آن ندارید و داستان بسیار عالی به شما ارائه داده می‌شود.

داستان بازی در مورد یک شینوبی است. او قسم خورده تا از Lord kuro دفاع کند. کورو دارای یک خون خاص است که به او توانایی جاودانگی می‌دهد. همینطور اینکه این خون می‌تواند دیگران را نیز زنده کند. به همین علت خواهان بسیاری دارد.

دشمن اصلی شما Genichiro است که نیاز به خود کورو دارد تا شهر آشینا را تصرف کرده و در آن حکومت کند. باس انتهایی نیز یکی از عجیب‌ترین و در عین حال هیجان انگیزترین باس‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی است.

سکیرو
تصویری از دشمن اصلی شما در این بازی یعنی گنیچیرو

از طرفی شینوبی، در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده و به دست یک جنگجو به نام «Owl» بزرگ شده است. حال او باید در ادامه داستان بین ناپدری خود و رئیس خود یکی را انتخاب کند.

یکی از مهم‌ترین المان‌های سکیرو همین انتخاب است. شما می‌توانید انتهای متفاوتی را تجربه کنید که همگی بستگی به کارهایی است که در میانه راه انجام داده‌اید. پس باید مراقب اعمال و تصمیمات خود باشید. در میانه بازی نیز چند موقعیت وجود دارد که از شما می‌خواهد که یک گزینه را انتخاب کنید اما اعمال دیگر شما نیز در آن مؤثر است. برای مثال اینکه به فردی کمک کنید یا نکنید می‌تواند در تجربه شما مؤثر باشد.

شما باید در طول این بازی Iron Code شینوبی را به یاد داشته باشید، به دلیل اینکه در میانه راه باید تصمیم بگیرید که به آن عمل خواهید کرد، یا نه.

تیم میازاکی تمرکز زیادی روی دیالوگ‌های سکیرو داشته‌اند. یکی از دلایل زیبایی داستان آن نیز همین متن‌ها و گفت و گوهای زیبای آن است. به طوری که شما واقعاً علاقه‌ای به جلو زدن کاتسین‌ها نخواهید داشت و تمام آن‌ها را مشاهده خواهید کرد.

یکی از مهمترین عوامل برتری سکیرو نسبت به دیگر بازی‌های میازاکی هم همین گفت و گوها است. برای مثال زمانی که شما یک باس را بکشید، او حرفی خواهد زد که مربوط به داستان است. برای مثال اگر شما Owl را بکشید در انتها سکیرو به او می‌گوید: «Death of a shadow you Taught me well» این حرف سکیرو به این دلیل است که Owl به او مبارزه را یاد داده است.

سکیرو
صحنه مبارزه سکیرو با ناپدری اش

به طور کلی یکی از نقاط قوت این بازی نسبت به دیگر بازی‌ها مکالمات و رعایت جزئیات در آن است. مأموریت‌های شما در همین موارد نهفته شده و شما باید به آن‌ها توجه زیادی بکنید.

حتی نام این بازی و شخصیت اصلی نیز بسیار دقیق انتخاب شده است. سکیرو (Sekiro) به معنای گرگ تک دست است و با شخصیت وضعیت شخصیت اصلی داستان مطابقت دارد.

سبک بازی سکیرو با دیگر اثرهای میازاکی در زمینه مبارزه بسیار متفاوت است. سکیرو شما را ترغیب به درگیر شدن و مبارزه تن به تن با دشمن می‌کند. برخلاف بازی‌های قبلی که شما مدام باید از غول‌های بزرگ فرار می‌کردید و یک ضربه می‌زدید و به عقب می‌رفتید. حال شما در سکیرو باید بجنگید و صحنه را ترک نکنید.

همین درگیری باعث زیبایی به شدت زیاد این بازی می‌شود. مبارزه با شمشیر در این بازی را به جرأت می‌توان یکی از بهترین شمشیر بازی در تاریخ بازی‌های ویدئویی نام برد. صدای دقیق واکنش‌های بی‌نظیر به همراه افکت‌های زیبا همگی باعث می‌شوند تا شما به دنبال مبارزه باشید.

ویژگی که باعث می‌شود شما علاقه به مبارزه داشته باشید، Deflect است. این حرکت بسیار دقیق است. به این گونه که اگر زود دکمه را فشار دهید تبدیل به یک block ساده شده و دشمن شما را خسته نمی‌کند. سکیرو و دشمنش هر دو دارای یک Posture Bar هستند. شما می‌توانید با Deflect این بار را پر کرده و زودتر از اینکه جان او به اتمام برسد او را بکشید. نکته مهم هم همینجاست که با توجه به نوع دشمن، شما باید انتخاب کنید که به چه روشی او را از بین خواهید برد.

سکیرو
تصویری از اجرای حرکت Mikiri counter

برای مثال شما توانایی Deflect ضربات یک اژدها را ندارید پس باید سعی کنید جان آن را کم کنید. دلیل اینکه می‌گویم بازی مهارت محور است این است که اگر شما Deflect و فرار از ضربه دشمن را یاد بگیرید می‌توانید بدون دریافت حتی یک ضربه فرار کنید. به طور کلی طراحی حرکات در سکیرو بسیار دقیق بوده و آن حالت خاص سری سولز را ندارد. شما اگر انیمیشن‌های این دو بازی را نگاه کنید متوجه منظور من خواهید شد.

یکی از عوامل مهمی که باعث می‌شود مبارزه در سکیرو یک سر و گردن از دیگر بازی‌های سری سولز برتر باشد انیمیشن پایانی مبارزه یا Death Blow است. به گونه‌ای که با کشتن هر دشمنی شما شاهد یک انیمیشن جالب خواهید بود که اتمام کار را برای شما بسیار لذت بخش می‌کند. شاید این مورد کمی خشن باشد اما خیلی رضایت بخش‌تر از این است که ببینید دشمنتان ناگهان با اتمام جانش به زمین می‌خورد.

سکیرو
تصویری از حرکت Deathblow

از طرفی در این بازی قسمتی وجود دارد که می‌توانید مهارت‌های جدید بیاموزید. برای مثال یکی از کاربردی‌ترین‌ آن‌ها Mikiri Counter است. این مهارت تأثیر بسیاری در بازی شما داشته و به طور کلی کار شما را راحت‌تر می‌کند. تقریباً همه مهارت‌های موجود در سکیرو کاربردی هستند و شما تنها نیاز به این دارید که ببینید با کدام راحت‌تر هستید تا از آن استفاده کنید.

یکی از عوامل مهم در این بازی که سبک سولز را نگه داشته وجود Dragonrot است. این بیماری هم روی ظاهر سکیرو و هم روی NPCها تأثیر دارد. به همین دلیل شما نباید بی گدار به آب بزنید و باید آماده مبارزه کنید. مخصوصاً اینکه بعد از هربار باختن نصف هرچه که بدست آوردید را از دست خواهید داد. مگر آنکه Unseen Aid دریافت کنید. با باخت بیشتر درصد احتمال Unseen Aid شما نیز کاهش پیدا می‌کند.

نکته آخر که باعث می‌شود سکیرو برتری خاصی نسبت به دیگر موارد داشته باشد وجود Prosthetic Arm است. این دست مصنوعی سکیرو در مبارزه‌ها به شدت به او کمک می‌کند. قطعات آن نیز در اطراف نقشه پراکنده است و شما با یافتن‌ آن‌ها می‌توانید این دست را ارتقاء دهید. برای مثال با استفاده از Fire Crackers می‌توانید حواس دشمن را پرت کرده و به او ضربه بزنید.

همه این عوامل باعث شده‌اند تا سکیرو یک بازی بسیار کامل و دقیق از لحاظ گیم‌پلی باشد و نتوان ایراد زیادی از آن گرفت.

در بازی‌های سبک سولز طراحی باس‌ها جایگاه بسیار خاصی دارد. به دلیل اینکه یکی از بخش‌های مهم بازی بوده و به نوعی تأییدیه شما برای پیشرفت در بازی هستند. در سکیرو هر باس یک داستان مخصوص خود را دارد. حتی طریقه مبارزه با هر کدام نیز با دیگری متفاوت بوده و شما نیاز دارید تا استراتژی‌های متفاوت را امتحان کنید.

سکیرو
تصویر یکی از باس‌های این بازی (Corrupted Munk)

زمانی که شما یک باس را شکست دهید بعد از آن آیتمی را دریافت خواهید کرد که قدرت ضربات شما را بالا می‌برد. به نوعی پس از شکست هر باس شما یک مرحله پیشرفت خواهید کرد. در کنار این موارد تعدادی دشمنان سرسخت در میانه راه وجود دارند. مبارزه با آن‌ها اجباری نیست اما مواردی دارند که می‌تواند سفر شما را در دنیای سکیرو آسان‌تر بکند.

دنیای بازی سکیرو شاید به اندازه بازی‌های دیگر Fromsoftware گسترده نباشد همین عامل هم باعث می‌شود تا شما در آن گم نشوید. مسیر کاملاً مشخص است و خیلی کم پیش می‌آید که شما ندانید کجا بروید. نکته بسیار مهم اینجاست که حضور Fast Travel باعث شده تا شما راحت‌تر در آن جابجا شوید. چیزی که در سری سولز بلاد بورن نیز وجود دارد.

چرا بلادبورن یک شاهکار بی‌نظیر است؟

ببینید دنیای سکیرو به اندازه بسیاری از بازی‌های جهان باز پیچیده نیست. برای مثال زمان روز و شب آن ثابت است یا زیاد گسترده نیست ولی اکثر موارد مهم را دارد. برای مثال شما آزادانه می‌توانید در آن بگردید، مسیر مورد علاقه خود را انتخاب کنید و با دشمنان خود به آن طریق که علاقه دارید مبارزه کنید.

در این دنیا فروشندگانی وجود دارد که هر کدام داستان و آیتم‌های مخصوص خود را دارد. همینطور اینکه در گوشه و کنار این نقشه افرادی را پیدا خواهید کرد که در ادامه مسیر به شما کمک خواهند کرد. پس در بازی سکیرو گشت و گذار یک عامل بسیار مهم است و میازاکی نیز تمام تلاش خود را کرده تا آن را خسته کننده نکند.

سکیرو
تصویری از یکی از مناطق موجود در این بازی

برای مثال دنیای سکیرو به شدت زیباست. جزئیات بسیار خوب طراحی شده و همه چیز دقیق و درست است. در سکیرو قابلیت اسب سواری را ندارید اما یک راهکار بسیار مهیج‌تر وجود دارد. این مورد هم وجود Grapple Hook است.

با استفاده از این قلاب شما می‌توانید به گوشه و کنار متصل شده و از آن بالا بروید. همین عامل باعث شده تا مبارزه بسیار هیجان انگیزتر و گشت و گذار نیست بسیار لذت بخش‌تر از دیگر بازی‌های سری سولز بشود. به دلیل اینکه حال شما اگر از راه رفتن و دویدن خسته شدید در صورت امکان می‌توانید به بالای یک دیوار رفته و از آنجا به مسیر خود ادامه دهید.

وجود Grapple Hook باعث شده تا تقریباً همه‌جای محیط سکیرو قابل دسترسی باشد. به همین علت است که در گوشه و کنار این بازی، حتی در مکان‌های عجیب نیز آیتم‌هایی وجود داشته باشد.

از نظر من یکی از مهم‌ترین فاکتورهای یک بازی موسیقی متن آن است. موسیقی سکیرو بسیار درست و زیبا طراحی شده است. آهنگ‌های موجود در آن تم آسیایی خود را حفظ کرده و از طرفی توانسته هیجان لازم را به گیمر القا کند.

برای مثال زمانی که شما در حال گشت و گذار هستید یک آهنگ آرام ولی مرموز وجود دارد که باعث می‌شود شما حواستان را جمع کنید. از طرفی در هنگام مبارزه این موسیقی به طور کامل تغییر کرده تا شما متوجه شرایط موجود بشوید.

ببینید شاید به چشم نیاید اما موسیقی یکی از مهمترین عوامل موجود در یک بازی است. پس توجه به آن به شدت اهمیت دارد. حال سکیرو نیز به بهترین نحو این بخش را ارائه داده و لذت بازی را دو چندان کرده است.

سکیرو
تصویر مجسمه ساز در بازی سکیرو که به شما کمک بسیاری می‌کند.

در این متن سعی کردم تا به نکات مثبت سکیرو اشاره کنم. بیشتر این نکات، مواردی هستند که در سری سولز به آن بی‌توجهی شده است. ببینید سری سولز جایگاه بسیار خاصی در دنیای بازی‌های ویدئویی دارد. در این مورد شکی نیست. مخصوصاً اینکه باعث شده تا سبکی به نام سولز لایک بوجود بیاید.

حال سکیرو ادامه‌ای برای این سری بازی است. یک اثر بسیار زیبا که میازاکی از تمام مشکلات بازی‌های قبلی درس گرفته و سکیرو را به کامل‌ترین حالت ممکنه ارائه کرده است.

بازی سکیرو مانند هر بازی دیگر بدون مشکل نیست. برای مثال عدم وجود بخش آنلاین یکی از مشکلات بزرگ آن است. یکی دیگر از مشکلات آن، این است که در مراحل انتهایی مهم نیست که شما چقدر قوی باشید دشمنان آنقدر توان‌مند هستند که به شما آسیب بسیاری خواهند زد.

در مورد سختی سکیرو حرفی نزدم به دلیل اینکه کاملاً بستگی به سبک بازی و عملکرد شما دارد. سکیرو می‌تواند سخت‌ترین بازی دنیا برای شما باشد اما ممکن است برای فرد دیگری اصلاً دشواری خاصی نداشته باشد. این مورد بستگی به این دارد که شما به Deflect و مکانیسم‌های مختلف بازی تسلط داشته باشید یا نه.

در انتها باید گفت که سکیرو یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده در تاریخ است. مکانیسم مبارزه و شمشیر در آن به گونه‌ای خوب است که باعث می‌شود مبارزه در دیگر بازی‌ها به نظر مسخره برسد. هر اتفاق در دنیای سکیرو دلیلی دارد. هر شخصیت، داستانی دارد و برای هر چیزی در این بازی توضیح وجود دارد.

به نظر من بازی سکیرو بهترین اثر ساخته شده توسط میازاکی است و امیدوارم در ساخت الدن رینگ از المان‌های موجود در آن استفاده کرده باشد.

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *