انتظاراتی که از بازی Marvel’s Spider-Man 2 داریم
بازی Marvel’s Spider-Man 2 در مراسم اخیر سونی معرفی شد. این بازی قرار است به زودی برای پلی استیشن 5 منتشر شده و دنبالهای برای اسپایدرمن سال 2018 باشد. برخی بازی Marvel’s Spiderman سال 2018 را بهترین بازی ساخته شده با کرکتر اسپایدر من میدانند. این حرف هم تا حدی درست است. اگر شما کلاً به اسپایدرمن علاقه داشته باشید بسیار برای شما دلنشین خواهد بود و حتی میتوانید آن را بهترین بازی قهرمانی ساخته شده بدانید.
به هرروی حتی اگر شما آن را دوست نداشته باشید اسپایدرمن سال 2018 یک اثر بسیار خاص و زیبا بود و میتوان آن را یکی از بهترین بازیهای انحصاری پلی استیشن 4 دانست. حال شرکت سازنده آن، Insomniac، پس از استقبالی که از نسخه اول شد تصمیم به ساخت دنباله آن گرفت. ابتدای عرضه پلی استیشن 5 بود که بازی Miles Morales منتشر شد. نمیتوان از آن به عنوان اسپایدرمن 2 یاد کرد به دلیل اینکه تغییرات چندانی نسبت به نسخه اول نداشت.
به همین دلیل حال که سونی نسخه دوم را معرفی کرده ما قصد داریم تا در این مقاله انتظاراتی که از این بازی داریم را بیان کنیم. توجه داشته باشید که این نظرات کاملاً شخصی است و خوشحال میشویم تا انتظارات شما را در بخش نظرات ببینیم.
به طور کلی اطلاعات زیادی از این بازی در دسترس نیست. ما تنها از آن یک تریلر دیدیم که میتوانید آن را اینجا مشاهده کنید. به جز آن حرف خاصی در مورد اسپایدرمن 2 زده نشده است. در تریلر ما مایلز و پیتر را در حال مبارزه دیدیم اما قسمت مهم ماجرا انتهای تریلر بود. زمانی که Venom ناگهان پدیدار شد.
در همین تریلر تاریخ عرضه این بازی نیز اعلام شد. البته این تاریخ اصلاً دقیق نبوده و اعلام میکند که در سال 2023 این بازی عرضه خواهد شد. البته اینکه دقیقاً در چه تاریخی عرضه میشود را نمیدانیم. تنها در تریلر سال 2023 اعلام شد و اینکه امکان تأخیر نیز وجود دارد. پس به این تاریخ اعتماد چندانی نکنید!
به جز این تریلر ما چیز خاصی از این بازی نمیدانیم. به همین دلیل است که تا الان اکثر اخبار و مقالات در مورد آن در حد گمانهزنی بوده و اطلاعات تأیید شدهای را به ما ارائه نمیدهند. حال بیایید تا انتظاراتمان را از این بازی بیان کنیم.
یکی از نکات مهم تریلر حضور هردوی این شخصیتها در بازی بود. حال ما خوشحال میشویم که بتوانیم هر دوی این کرکترها را تجربه کرده و اینگونه نباشد که یکی کمکی دیگر باشد. البته ایده کوآپ هم بسیار جالب و مفرح به نظر میرسد.
گیمپلی مایلز مورالس از اسپایدرمن عادی بسیار جذابتر و خلاقانهتر بود. مایلز تواناییهای بسیاری داشت و همین باعث میشد تا برخی آن را به پیتر ترجیح دهند. حال اگر این دو شخصیت توسط یک بازیکن قابل تجربه باشند که خب تعادل میان شخصیتها مطرح نیست اما اگر کوآپ باشد، Insomniac باید تلاش کند تا قدرت این دو کرکتر را باهم برابر کند. اگر اینگونه نباشد ممکن است یک نفر کمتر از بازی لذت ببرد.
اینکه ما انتظار داریم هر دو کرکتر قابل بازی باشند لزوماً بر این اساس نیست که در یک بار تمام کردن بازی هر دو کرکتر را تجربه کنیم. وضعیت میتوانید چیزی مانند Nier Automata باشد. یعنی شما بازی را یک بار با دیدگاه پیتر تمام کرده و بار دیگر با دیدگاه مایلز بازی کنید. با اینکار بازی Marvel’s Spider-Man 2 ارزش چند بار بازی کردن را پیدا خواهد کرد که به نوبه خود بسیار جالب است.
اگر قابلیت انتخاب شخصیت در ابتدای بازی وجود داشته باشد بسیار چیز جالبی میشود. برای مثال شما بتوانید انتخاب کنید که پیتر باشید یا مایلز. حتی میتوانند Venom را نیز جزء شخصیتهای قابل بازی قرار دهند. به طور کلی هدف از حرف ما این است که دست Insomniac در این زمینه به شدت باز است. همین عامل باعث میشود تا ما انتظار داشته باشیم که بتوانیم در بازی اسپایدرمن 2 هردو کارکتر را بازی کنیم.
ببینید داستان بازیهای اسپایدرمن اخیر به هیچ عنوان بد نیستند اما نمیتوان از آنها به عنوان نقاط قوت بازی یاد کرد. به این معنا که یک داستان خیلی معمولی و عادی داشتند. چیزی نبود که بتواند ذهن شما را درگیر کرده و ساعتها به آن فکر کنید. از یک بازی قهرمانی نیز چیزی بیش از این انتظار نمیرود اما ما در این میان مواردی داریم که داستان بسیار خوبی نیز دارند. برای مثال Batman Arkham City از بازیهای قهرمانیای بود که داستان بسیار زیبا و گیرایی داشت.
خواسته ما نیز از Insomniac یک بتمن نیست اما میتواند تمرکز بیشتری روی داستان بازی بگذارد. در این مدت این استودیو بازیهای بسیاری منتشر کرده که همگی در زمینه داستانی در حد معمول بودند. به نوعی تخصص Insomniac گیمپلی است. حال بد نیست که وقتی این استودیو در زمینه گیمپلی به تکامل رسیده، توجهی نیز به داستان کند. داستانی گیرا با انتهایی که هیچکس انتظار آن را نداشته باشد.
در اصل میتوان گفت که همه یک گیمپلی روان و خوب را از Marvel’s Spider-Man 2 انتظار دارند اما یک داستان بسیار خوب میتواند تمام طرفداران را سورپرایز کند. همینطور اینکه میتواند نمرات و نقدهای بازی را نیز بسیار بهبود بخشد.
دیگر در نسل 9 بهانهای برای محدود کردن دنیا به دلیل توانایی کم کنسولها وجود ندارد. پس حرف ما این است، قدرت را دارید پس از آن استفاده کنید. به راحتی میتوان گفت که تا الان بازیای منتشر نشده که رسماً قدرت نسل 9 را به رخ بکشد. یعنی اکثر بازیهایی که تنها برای پلی استیشن 5 عرضه شدند، پلی استیشن 4 نیز توانایی اجرای آنها را داشته است اما این تصمیم سونی بوده که روی کنسول نسل 8 منتشر نشود.
حال بازی اسپایدرمن 2 یک فرصت طلایی برای سونی است. سونی میتواند در آن از هرلحاظی برتری کنسولش را نسبت به نسل قبل یا حتی رقبا نشان دهد. یکی از بهترین راههای نشان دادن این قدرت، ساخت یک دنیای بزرگ و پویا است. دنیایی که تنها پردازنده جدید پلی استیشن 5 از پس رندر آن بر آمده و پردازنده قدیمی پلی استیشن 4 توانایی اجرای آن را نداشته باشد.
به نوعی ما انتظار داریم تا نیویورک واقعی را در بازی اسپایدرمن 2 ببینیم. حتی انتظار داریم حواشی آن را هم ببینیم. یعنی دنیای اسپایدرمن تنها Manhattan نباشد بلکه بتواند جاهای دیگر نیز برود. با توجه به چیزی که ما در Ratchet and Clank جدید دیدیم، فهمیدیم توانایی SSD پلی استیشن 5 بسیار زیاد است. به همین دلیل وقتی از پس اجرای سریع دنیاهای مختلف Ratchet and Clank بر میآید قطعاً توانایی اجرای دنیای گستردهتری از Marvel’s Spider-Man را خواهد داشت.
در بسیاری از بازیها شخصیت منفی داستان تأثیر زیادی ندارد. از طرفی برخی بازیها مثل The Last of Us 2 شما را جای شخصیت منفی قرار میدهند تا از دیدگاه او بازی را ببینید. چیزی که ما انتظار داریم حد میانهای از این دو حالت است. ما از Insomniac چیزی که ناتی داگ ساخت را انتظار نداریم، به خاطر اینکه دیگر تکراری خواهد شد، اما با این وجود انتظار داریم که مبارزه بین ونوم و اسپایدرمن را شاهد باشیم.
همینطور اینکه جالب میشود اگر بتوانیم داستان بوجود آمدن ونوم را ببینیم. تقریباً مانند چیزی که در نسخه اول بود. به این معنا که شما به مدت کوتاهی میتوانستید کرکترهای دیگر را بازی کرده و داستان را از دیدگاه آنها ببینید.
حتی جالب میشود اگر داستان فیلم اسپایدرمن 3 نیز در این بازی تکرار شود. یعنی ونوم به پیتر چسبیده و او را قدرتمندتر کند. به طور کلی موارد بسیاری هستند که Insomniac میتواند انجام دهد و باید دید که چگونه عمل خواهد کرد.
ببینید شاید این اتفاق بیفتد که در میانه راه یکی از این دو بمیرند. احتمال آن هم از نظر من بسیار است. به دلیل اینکه میتواند قله احساسی برای داستان بوده و آن را جذاب کند. مشکل اینجاست که اگر این اتفاق بیفتد هم ناراحت کننده خواهد بود و هم اینکه گیمپلی را تبدیل به بازیهای قبلی میکند.
همینطور اینکه جذابیت کل داستان بازی Marvel’s Spider-Man 2 به خاطر حضور این دو نفر باهم است. اگر یکی از آنها حذف شود بازی به شدت افت خواهد کرد. پس امیدواریم که Insomniac تصمیم نگیرد که بازی را به فیلم هندی تبدیل کرده و یکی از شخصیتهای مهم بازی را بکشد.
با این وجود اگر هم تصمیم به چنین کاری گرفت لااقل مرگ زیبا و با افتخاری را برای یکی از این شخصیتها رقم بزند. درست است که کلاً مخالف این ماجرا هستم اما اگر تأثیر زیادی روی گیمپلی و شرایط بازی نگذارد قسمت جالبی از داستان خواهد بود.
ببینید در بالاتر گفتیم که یکی از نکات جالب نسخه اول این بود که شما میتوانستید شخصیتهای فرعی را برای مدت کوتاه بازی کنید. با اینحال اگر به یاد داشته باشید آن قسمتها خیلی خسته کننده بودند. به این حالت که شما تنها راه میرفتید و نهایتاً با MJ میتوانستید کمی مراحل هیجان انگیز را تجربه کنید. این مراحل اصلاً هیجان خاصی نداشتند و نسبت به خود بازی تجربه خسته کنندهتری را ارائه میدادند.
به طور کلی این چند مورد باعث میشدند تا روند بازی کُند شود. این قسمتها نقش مهمی در داستان داشتند اما کاش کمی هیجان انگیزتر بودند. امیدواریم که این ماجرا دیگر تکرار نشود. اگر هم Insomniac این بخش را شاخصه بازی خود میداند حداقل آن را هیجان انگیزتر کند تا فرد از داستان و شخصیتهای فرعی نیز لذت ببرد.
شاید یکی از جذابترین بخشهای نسخه اول مراحل فرعی بود. البته نمیتوان گفت که بدون نقص بودند. بسیاری از آنها تکراری بوده و شما را خسته میکردند اما اگر در دنیا میگشتید موارد بسیار جالبی را پیدا میکردید.
حال ما امیدواریم تا همانطور که انتظار داریم دنیای این بازی گستردهتر شود، مأموریتهای فرعی نیز بیشتر و متنوعتر شوند. این متنوع بودن بسیار مهم است. مخصوصاً اینکه داستانها و شخصیتهای فرعی در دنیای مرد عنکبوتی بسیار هستند و Insomniac سوژههای بسیاری برای کار دارد.
همینطور اینکه امیدواریم از یک شخصیت (مثل هَری) مأموریت زیاد نگیریم و هر مورد یک داستان مخصوص به خود را داشته باشد.
دو بازی قبلی به گونهای بودند که اگر شما مهارت کافی را کسب میکردید میتوانستید هیچ ضربهای نخورید. این مورد در نسخه اول بسیار مشهود بود. میتوان گفت که مبارزات بسیار راحت بودند و با وجود اینکه هرچه پیش میرفتید، دشمنان سختتر میشدند، اما اگر مهارت لازم را کسب میکردید میتوانستید بدون مشکل مراحل را طی کنید.
حال ما انتظار دارک سولز را نداریم ولی میخواهیم به چالش کشیده شویم. با اینکار فرد برای هر تصمیم خود فکر میکند و بیشتر از بازی لذت خواهد برد. این کار نسبت به اینکه شما تنها کلید مربع و دایره را فشار دهید تا مبارزه به اتمام برسد بسیار جالبتر است. مخصوصاً اینکه کنترلر دؤال سنس نیز ویژگیهایی دارد که سازنده این بازی میتواند از آنها استفاده کند.
برای مثال به جای چندین بار فشردن مثلث برای بلند کردن اجسام، میتواند فشردن تریگرها را سختتر بکند.
در انتها باید گفت که این متن تنها انتظارات ما از بازی Marvel’s Spider-Man 2 است. پس قرار نیست همه آنها به حقیقت پیوسته و همه رد شوند. اینها مواردی هستند که با توجه به دو بازی قبلی ما از نسخه جدید انتظار داریم.
Insomniac در این مدت در حال درخشیدن است و چندین عنوان خوب داشته است. حال حسابی سر خود را با Marvel’s Spider-Man 2 و Wolverin شلوغ کرده و امیدواریم که تأثیر چندانی روی کیفیت بازیهایش نگذارد.
با اینحال انتظارات شدیداً از این بازی بالاست و امیدواریم که شرکت سازنده بتواند این انتظارات را برآورده کند. چونکه فرصت بسیار خوبی هم برای سونی و هم برای Insomniac است تا قدرت کنسول و توانایی بازی سازی خود را به رخ رقبا بکشند.