چرا راکستار نیازی به انتشار بازی جدیدی جز GTA VI ندارد؟

از شرکت راکستار چنین انتظار میرود که در کنار آگاه ساختن طرفدارنش از روند توسعهی GTA VI، به فکر ساخت و عرضهی هیچ بازی دیگری در مقطع فعلی نباشد.
ما هیچگاه نمیتوانیم راکستار را به دلیل طولانی شدن عمر بازی Grand Theft Auto V مقصر بدانیم. پس از گذشت تمامی این سالها، کیفیت این بازی همواره در حال ارتقا است و Grand Theft Auto V همچنان به سادگی میتواند بازیبازان خود را حفظ کرده و از ریزش مخاطبانش جلوگیری کند. در واقع، راکستار (Rockstar) به خوبی موفق شد تا این عنوان را به یکی از پرفروشترین عناوین تاریخ تبدیل کند که این امر نشان از کیفیت بالا و جذابیت Grand Theft Auto V دارد. اما حقیقتاً طرفداران GTA نمیخواهند که برای همیشه در Grand Theft Auto V محبوس باشند و برای شنیدن اخبار بیشتری از GTA VI لحظه شماری میکنند.
در واقع، آینده برای استودیوی راکستار روشنتر از آن چیزی است که تصور میشود و کافیست که عنوان جدید این شرکت، همان فرمول همیشگیاش را در کنار آزمودن چیزهای جدید در ساخت Grand Theft Auto VI به کار بگیرد. البته، گزارشات منتشر شدهی اخیر در مورد بازی Grand Theft Auto VI، نشان دهندهی آن هستند که تا چند سال آینده شاهد انتشار آن نخواهیم بود.
اما در این بین، سکوت معنادار راکستار در مورد عنوان بعدی خود نیز قابل تامل و تعجب آور است. به هر حال، اکنون هشت سال از عمر Grand Theft Auto V میگذرد و با تمامی احترام به عنوان تحسین برانگیز Red Dead Redemption II، همچنان این Grand Theft Auto V است که به عنوان بهترین سرگرمی در دسترس مخاطبان از راکستار قلمداد میشود و بعید است تا انتشار GTA VI، عنوان دیگری این لقب را از آن خود کند. در نتیجه، لازم نیست که راکستار زحمت توسعه و انتشار بازی جدیدی جز عنوان مذکور را به خود بدهد؛ چرا که عطش و انتظار بازیبازان تنها با Grand Theft Auto VI رفع خواهد شد.

لازم نیست که راکستار زحمت توسعه و انتشار بازی جدیدی جز GTA VI را به خود بدهد؛ چرا که عطش و انتظار بازیبازان تنها با این بازی رفع خواهد شد.
برنامههای راکستار در دوران پیش از عرضهی GTA VI
صادقانه بگویم، اصلاً مشخص نیست که تا کی باید منتظر عرضهی بازی Grand Theft Auto VI باشیم. در طی این سالها، تنها شایعات بودند که بازار راکستار و بازی جدیدش را داغ کردند و حتی آغاز روند توسعهی آن نیز توسط هیچ منبع رسمیای تایید نشده است. البته، با فرض بر اینکه این بازی در حال ساخت است، به احتمال فراوان تا سالهای آتی شاهد انتشار آن نخواهیم بود و حتی برخی از منابع چنین گزارش کردهاند که Grand Theft Auto VI برای عرضه در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است.
در نتیجه، تناقضی عجیب در برنامههای این شرکت ایجاد شده و این سوال مطرح میشود که “چرا دو بازی GTA V و GTA VI با حدود ۱۲ سال اختلاف باید عرضه شوند؟”
با استناد به شایعات میتوان چنین حدس زد که Grand Theft Auto VI به قدری از تکنولوژیهای مختلف استفاده خواهد کرد و به قدری پر از جزئیات و نوآوری خواهد بود که راکستار چارهای جز کِش دادن زمان توسعهاش ندارد. اما بدون تردید، این اختلاف زمانی باعث میشود که راکستار امکان احیای آیپیهای قدیمیاش را در دسترس ببیند. به عنوان مثال، طرفداران عنوان اکشن-ماجراجویی Bully سالها است که در انتظار عرضهی نسخهی دوم این بازی نشستهاند. از طرفی دیگر، موضوعی که میتواند به کمک Bully 2 در زمینهی کسب سود تجاری و جذب بازیباز بیاید، شباهت محتوای این بازی با GTA است.
البته، برخی از گزارشها نشان میدهند که Bully 2 در مقطعی به مراحل ابتدایی ساخت و توسعه رسید اما سپس، راکستار تصمیم به لغو این پروژه گرفت. در نتیجه، پس از لغو شدن پروژهی ساخت Bully 2 در حدود ۲ سال پیش، بسیار بعید است که ناگهان شاهد معرفی این بازی باشیم. از طرفی دیگر، طرفداران Bully و تمامی طرفداران عناوین مختلف راکستار، انتظارات بسیار بالایی از عناوین این کمپانی دارند و تنها یک بازی بسیار با کیفیت با نمرات بسیار بالا میتواند آنها را راضی نگاه دارد.
علاوه بر این، عرضهی بازی Bully 2 در سال یا سالهای آتی، با عرضهی بازی Grand Theft Auto VI تداخل پیدا خواهد کرد و ممکن است که عنوان جدید Bully به سرعت بازیبازان و آمار فروش بالای خود را از دست بدهد. بنابراین، طبیعی است که راکستار در مقطع فعلی هیچ بازیای جز GTA VI را در دست توسعه نداشته باشد اما انتظار داریم که در صورت صحت داشتن این موضوع، حداقل با انتشار جزئیاتی هر چند کوچک به ابهامات ما پایان داده شود.

عرضهی بازی Bully 2 در سال یا سالهای آتی، با عرضهی بازی Grand Theft Auto VI تداخل پیدا خواهد کرد و ممکن است که عنوان جدید Bully به سرعت بازیبازان و آمار فروش بالای خود را از دست بدهد.
Grand Theft Auto Online؛ برگ برندهی راکستار
بدون تردید، هیچ استودیویی از توقف روند تولید محتوای خود سودی نمیبرد و راکستار نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ البته تا زمانی که روند ساخت بازی Grand Theft Auto VI به پایان برسد. این موضوع در کنار تمامی معایب خود، مزایای فوقالعادهای دارد. برای مثال، راکستار با ادامهی همین روش میتواند بدون یک دلار هزینه برای تبلیغات، عطش بازیبازان نسبت به Grand Theft Auto VI را در اوج نگه دارد و بدون انجام هیچ هزینهای یک راه برای بازاریابی این بازی مورد انتظار باز کند. علاوه بر این، فعال و پویا بودن Grand Theft Auto Online، باعث شده تا یک سرویس زنده و آنلاین نامحدود و شدیداً پولساز در اختیار راکستار قرار داشته باشد.
همچنین، بزرگترین محتوای عرضه شده در برههی زمانی اخیر برای Grand Theft Auto Online در مقطع پایانی سال ۲۰۲۰ و در قالب بستهی گسترش دهندهی Cayo Perico Heist قلمداد میشود. در نتیجه، پس از گذشت شش سال از راهاندازی حالت Grand Theft Auto Online راکستار ثابت کرد که به خوبی راه جذب کردن بازیبازان به عناوین خود را آموخته و هر روز در حال یافتن راههای جدیدی برای کسب درآمد بیشتر و ارائهی محتویات درخور است.
بنابراین، بهنظر میرسد که راکستار قصد دارد تا به جای عرضهی بازیهای مختلف تا فرا رسیدن تاریخ عرضهی Grand Theft Auto VI، همچنان با بهروزرسانهای مشابه Cayo Perico به غنی ساختن GTA Online بپردازد و بازیبازانش را حفظ کند. مطمئناً بد نیست که راکستار نگاهی مشابه نیز به Red Dead Online بیندازد و از این بازی به عنوان نسخهی پشتیبان استفاده کند. بدون تردید این دو بازی آنلاین و سرویس محور، با هدف ارائهی محتوا در طول سالیان سال توسعه داده شدهاند و منطقی است که راکستار به جای عرضهی بازیهای مختلف در زمان توسعهی عناوین خود، از این دو عنوان آنلاین برای سرگرم نمودن مخاطبانش استفاده کند.
البته، هرگز نباید فراموش شود که جذب مخاطب و جلوگیری از ریزش بازیبازان، در گرو ارائهی بهروزرسانهای منظم و غنی برای Grand Theft Auto Online و Red Dead Online است و تمرکز بر روی روند ساخت Grand Theft Auto VI هرگز نباید به این موضوع ضربه بزند.

راکستار قصد دارد تا به جای عرضهی بازیهای مختلف تا فرا رسیدن تاریخ عرضهی Grand Theft Auto VI، همچنان با بهروزرسانهای مشابه Cayo Perico به غنی ساختن Grand Theft Auto Online بپردازد و بازیبازانش را حفظ کند.
بدون تردید GTA VI در حال توسعه است
طول عمر بازی Grand Theft Auto V و انتشار مداوم آن برای پلتفرمهای مختلف باعث شده تا بازیبازان به این عنوان لقب Skyrim اختصاصی راکستار را بدهند. در واقع، هر زمان که سر و کلهی یک کنسول یا پلتفرم جدید پیدا شود، سر و کلهی نسخهی بهینه شدهی Grand Theft Auto V برای آن پلتفرم نیز پیدا خواهد شد. برای مثال، پس از معرفی کنسولهای نسل نهمی ایکس باکس و پلیاستیشن، سریعاً راکستار با خبر توسعهی نسخهی بهینه شدهی Grand Theft Auto V به استقبال بازیبازان آمد. این نسخهی نسل نهمی، در کنار ویژگیهای بصری و فنی، میتواند تعداد بیشتری از بازیبازان همزمان در Grand Theft Auto Online را در خود جای بدهد.
اما بیش از همه، ورود این بازی به کنسولهای نسل نهمی نمایانگر این است که راکستار همچنان قصد دارد تا حساب ویژهای روی Grand Theft Auto Online باز کرده و سالهای سال از این بازی آنلاین پشتیبانی کند. در واقع، همگی مطلع هستیم که عرضهی این بازی برای کنسولهای نسل جدید تنها به دلیل پویا بودن Grand Theft Auto Online صورت گرفت و بخش داستانی تک نفرهی بازی اصلاً و ابداً اهمیت چندانی در این نسخه ندارد.
با این حال، حتی اگر Grand Theft Auto V را ایستاده بر نوک قلهی صنعت بازی قلمداد کنیم، باز هم دلیل نمیشود که Grand Theft Auto VI در کار نباشد. در واقع، هیچ راهی وجود ندارد که راکستار بتواند با استفاده از آن تا ابد به عرضهی Grand Theft Auto V بر روی پلتفرمهای جدید و جدیدتر بپردازد. برای مثال، بتسدا (Bethesda) و Skyrim را میتوان الگویی مناسب برای این امر بیان نمود اما در نهایت چه شد؟ حتی با وجود تعداد بازیبازان فراوان و عرضهی Skyrim برای پلتفرمهای جدید، بالاخره The Elder Scrolls 6 معرفی شد.
طرفداران این مجموعه باید این نکته را در نظر داشته باشند که توسعهی Grand Theft Auto VI امروزه بیش از همیشه تایید شده تلقی میشود و تنها کافیست تا چند سال دیگر را صرف Grand Theft Auto Online کنند.