رمان هایی که با بازی های ویدئویی جان گرفتند

- میراث انسان غارنشین:
زمانی که انگشتان خونین انسان اولیه که از شکار ماموت بازگشته بود، تکه ذغالی از آتش خاکستر شده ورودی غار برداشت و آن را به نرمی بر پیکره سخت غار کشید، با اشکال ساده ذهن او، افسانه ها، اژدهایان، جادوگران و کیمیاگران به وجود آمدند. انسان ناتوانی که از ترس حیوانات وحشی به غار پناه برده بود، در رویایی خود سودای پرواز عقابی را در سر میپرواند که خداگونه در پهنه آسمان بال میگشود.
روزها در ورودی غارش مینشست و از ناتوانیهایی که از آنها گریزان بود، برای خود خدایانی آفرید که نامیرا بودند. از رعد میان آسمان زئوس به وجود آمد، از خشم دریای مجنون، پوسایدن جان گرفت و از جنگ بین قبیله ای خدای جنگی به وجود آمد که هیچ گاه نمی مُرد. خطوط ساده روی غار، باعث شد که انسان جاودان شود.
شاید زمان ساخت بازی God of War به چند سال محدود شود، اما اگر آن انسان تصوراتش را به تصویر نمیکشید و سالیان دراز کسانی نمی آمدند و بر آن نقشی اضافه نمیکردند، شاید ما هیچگاه نمی توانستیم سکان هدایت بازی ها را به دست بگیرم. پس میتوان گفت که روند ساخت بازی خدای جنگ، هزاران سال طول کشیده است.
رمانهایی که با تکنولوژی خطوط سیاه رنگشان، بومِ هنر را به گونهای دیگر به تصویر کشیدند.
سعی داریم در این مقاله بازیهایی اشاره کنیم که مستقیم یا غیر مستقیم از روی کتابها ساخته شدند و به همراه کتابها دنیای زیباتری خلق کردند.
- سبک فانتزی، اساطیری
بی شک پیشرفت انسان با اختراع خط شروع شد. اکنون بعد از هزاران سال، ما همچنان به همان شکل مینویسیم. خط هیچگاه عوض نشد و با همان ظاهر به میان رایانه ها آمد. همان خطوط ساده سیاه رنگ کتابها، از میان صفحات جان گرفتند و بال گشودند و تبدیل شدند به بازی هایی همانند The Witcher که بی شک تمامی گیمرها، روزگاری با آن سپری کردند. بازیای که با آمدنش کیفیت بازیها را چندین پله بالا برد و برای 5 سال تاجدار بازیهای ویدئویی تاریخ بود تا باز رقبیش، The Last Of Us: Part II برگردد و تاج و تخت خود را بار دیگر از او پس بگیرد.
شاید زمانی که Andrzej Sapkowski، نویسنده مشهور سری رمان ویچر، حق ساخت بازی کتابش را با قیمت پایین فروخت، هیچگاه فکر نمیکرد کتابش که اثر ملی لهستان حساب میشد، بتواند به چنین درجهای از افتخار دست پیدا کند. شاید پول آنچنانی بابت کتابهایش نگرفت، اما CD Project Red به حق، در پیاده سازی روایت داستان، از خود کتاب هم بهتر عمل کرد. کتابهای ویچر به تمام زبانهای مهم دنیا ترجمه شدهاند و حتی میتوانید به زبان شیرین فارسی آنها را پیدا کنید.
- قاتلی که در ۶۰ کیلومتری تهران به وجود آمد
شاید ندانید ولی طبق گفته جید ریموند (Jade Raymond)، بازی Assassin Creed برگرفته از کتاب الموت نوشته Vladimir Bartol درسال 1938 است. زمانی را به یاد میآورم که برای اولین بار در سال 2007 بازی را دیدم، چنان محو گرافیک و حرکات نرم الطیر (الطائر) بودم که فکر میکردم گرافیک بیشتر از آن دیگر امکان ندارد. قلعه الموت در 60 کیلومتر تهران قرار دارد و حسن صباح روزگار قدیم حاکم آن بود. او به دنبال گسترش فرقهی خویش قاتلانی را به وجود آورد که به ظاهر در راه حق، در مقابل ظلم و ستم میجنگیدند. او گروهی را به وجود آورد که هیچ چیز جلودار آنها نبود. عمده فعالیت گروه در پی ترور کردن اشخاص مهم صورت میگرفت و هیچ یک از عملیاتهای گروه با شکست روبه رو نمیشد. گروهی از بهترینها در حالی که شستوشوی مغزی از انجام هیچ دستوری عقب نشینی نکنند، برای رسیدن به بهشت واهی دست به هر کاری میزدند. این گروه که به مرور در دنیا به نام حشاشین (استفاده کننده از حشیش) معروف شد، کمکم به اساسین بدل گشت و امروزه کمتر کسی پیدا میشود که اسم فرقه اساسین را نشنیده باشد. همان گروهی که میراث فدائیانِ حسن صباح را به یدک میکشند و بیچون و چرا دستورات را اجرا میکنند.
اکنون شما میتوانید سری رمانهای Assassin Creed را بخواند که بر اساس بازی نوشته شده اند.
- ارباب کتابها
به حق میتوان کتابهای ارباب حلقه ها را برترین اثر دنیای فانتزی دانست گر چه نباید از رفیق و رقیب قدیمی او، همان نارنیای پر از جادو غافل ماند. دو دوست، (جی آر آر تالکین و سی اس لِویس) دو دنیای فانتزی ماندگار و غنی را به وجود آوردند که اکنون الهام بخش بسیاری از نویسندگان دیگر هستند. در این بین نباید فیلمهای این دو کتاب را فراموش کرد که همچون بازی ویچر، از خود کتابها پیشی گرفتند. اگر پیتر جکسون وجود نداشت، ما خیلی دیرتر با این کتابها آشنا میشدیم. اما درمورد بازیهای ویدیویی این دو مجموعه کتاب، قطعا هم پای فیلمهایشان نبودند ( البته از نظر بنده) اما این فرصت را به ما دادند که در سرزمین میانه قدم بزنیم و زمانی که سوار سیاه بر فراز خرابه ها پرواز میکرد، هم پای گندالف سپید و … بجنگیم.
اگر در کوچههای تاریک با معماری بینظیر گوتیک در حال قدم زدن هستید و صدای گرگینهها در فضای خفه شهر طنین میاندازد و از روایت سختگیرانه ولی دلپذیر استاد میازاکی (bloodborne) دارید لذت میبرید، بدانید که نیمی از افکار نویسنده بزرگ، اچ پی لاوکرفت را میخوانید که آغازگر سبک ترس کیهانی بود. گرایش میازاکی به غرب، کاملا مشهود است. زمانی که رمان رویایی تب آلود جی آر آر مارتین را خواند، به تمام اعضای استودیواش توصیه کرد که آن را بخوانند. درمورد جدیدترین ساخته او، (Elden Ring) که از مدتها قبل، قلب گیمرها برای آن می تپید، این موضوع کامل مشخص است. اما چه عالی که میازاکی، با الهامی که از نوشته های اچ پی لاوکرفت گرفته است، توانست چنین اثری را خلق کند.
چه کسی فکر میکرد پسری پانزده رمانی را خلق کند که دنیای فانتزی را تحت تاثیر قرار دهد؟ به محض انتشار رمان اراگون، توانست جوایز بیشماری را کسب کند و در همین راستا تمام کمپانیها به دنبال خرید امتیاز فیلم و بازی این کتاب شدند. یکی از نکات جالب دربارهی کتاب اراگون این است که در ژانویه سال ۲۰۰۴، رتبه اول بهترین رمان فانتزی را به دست آورد و هری پاتر و محفل ققنوس دوم شد. فیلم اراگون با بازی اد اسپیلرز توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. گرچه بازی ویدئویی نتوانست به خوبی کتاب و فیلم ظاهر شود اما هنوز پس از 15 سال به خوبی صحنههایی از بازی را به خاطر دارم. داستان، روایتگر پسری نوجوان است که پس از پیدا کردن تخم اژدها، صاحب آن میشود و به مبارزه با حاکم شرور به پا میخیزد. قابلیت co-op بازی، گیمرهای زیادی را به کلوپهای بازی میکشاند. در آن زمان که هم سن اراگون بودیم، به خوبی این بازی توانست ما را در نقش قهرمانی نوجوان قرار دهد، شاید بیدلیلی نیست که همه از این بازی خاطره داریم. چهار جلد از ارگون منتشر و به زبان فارسی در دسترس گیمرهای عزیز قرار دارد. کم لطفیست اگر بگوییم با خواندن کتابها، خاطرات گذشته زنده نخواهند شد.
- سبک پساآخرالزمانی
میراث انسان غار نشین تماما به دست انسان امروزی رسید. گرد زغال او، باعث شد حماسه های بینظیری مانند اولین حماسه تاریخ گیلگمش، ایلیاد و اودیسه هومر، مهاباراتا سرودهای حماسی از هند، نوشتهی ویاسَ و گروهی از مؤلفان، با بیش از یکصدهزار بیت، بلندترین حماسه منظوم جهان ، شاهنامه، یکی از بهترین حماسه های تاریخ از فردوسی بزرگ دنیا را تغییر دهند.
اما غافل از غرور و نِخوت انسان متکبر. (تاکنون هیچ موجودی برای نابودی خودش سلاح نساخته است، جز موجودی به نام انسان) همان زغال انسان اولیه تبدیل به گرافیت شد و پیشرفت انسان، سلاحی را ضد خودش ساخت که انسانها را به میان مترویی کشاند که تاریکی با موجودانی جهش یافته در آن کمین کرده بودند. در سال 2033، انسانی که خودش را اشرف مخلوقات میدانست و در عرش خدا میزیست، با غرور بر سر خود بمب اتم ریخت و دنیایش را نابود کرد و به زندگی در تونلهای تاریک و خفه مسکو راضی شد. زمانی که کتاب مترو 2033 به صورت رایگان منتشر شد توانست در مدت زمان کوتاهی سه میلیون خواننده را به خود جذب کند. مجموعه کتاب مترو که با نام مترو 2033، مترو 2034، مترو 2035 از دیمیتری گلوخوفسکی منتشر شد، خطری را به یاد ما آورد که بازیهای ویدویی این امکان را دادند که خود را در میان خرابه های مسکو و حیوانهای جهش یافته ببینیم و درس بگیریم. آیا درس میگیریم؟
- خرامندهی تنها
با نابودی دنیا، فقط مسئله زنده ماندن مهم است و بس. برای زنده ماندن باید تقلا کرد، به دل خطر زد و در میان خرابه های آسمان خراشها و ماشینها به دنبال یک کنسرو، نان و آب گِل آلود گشت. اما چه کسی توان زنده ماندن در دنیای خشک و پر از موجودات جهش یافته را دارد. کتاب Roadside picnic از بوریس و آرکادی استراگاتسکی، الهام بخشی بازی S.T.A.L.K.E.R بود که خطر نابودی دنیا را نشان میداد. انتشار استاکر انقلابی در صنعت بازی های رایانهای بود. گرافیک خیره کنده به همراه گیمپلی بینظیر در کنار داستانی زیبا یکی از به یادمانده ترین بازیها را به جهان نشان داد که تا مدتها از ذهن کسی پاک نمی شود. اغراق نیست اگر بگویم بازیهای زیادی از فضاسازی و جو سنگین این بازی الهام گرفتند. استاکر سعی داشت سبک بقا را به گونهای دیگر تعریف کند که الحق در این زمینه چیزی کم نگذاشت. یکی از افسوسهای گذشته زمانی بود که بازی stalker را روی سیستمی با گرافیک 256 نصب کردم ولی زوال سیستم خودم را دیدم. میتوانم بگویم که بازی با 6 فریم اجرا میشد. باید سالی را به سر میبردیم تا پولها را جمع میکردیم تا سیستم جدیدی بخریم.
BioShock نامی که میان همه گیمرها شناخته شده است، روزگاری از انسان مدرن را به تصویر می کشد که بار دیگر انسان به تباهی رسیده است. اندرو رایان کسی است که رویای ساخت یک آرمان شهر را در ذهن میپروراند، اما آیا آنچه در فکر درست است، زمانی که اجرا بشود باز درست است؟ بایوشاک هم آغازگر یک فرنچایز بینظیری بود که پله های موفقیت را یکی یکی طی کرد. بیراه نیست اگر بگویم با یکی از بهترین و خاصترین فرنچازهای دنیای بازیهای کامپیوتری روبرو هستیم. آرمان شهری که به دور از سیاهی و تباهی بیرون از آبهای آزاد، قصد داشت انسان را در جایگاه والا قرار دهد. زمانی که جک، تنها بازمانده سقوط هواپیما به فانوس دریایی پناه میبرد به دنیایی پا میگذارد که جز خون و خرابی چیزی وجود ندارد. مردمانی که برای جاودانه شده به هیولاهایی وحشی تبدیل شدهاند. حتی بایوشاک: بینهایت هم نشان دهد که در سایهی افکار به ظاهر آرمانی و ارزشی نمیتوان انسان را از جلد وحشیگری خارج کرد. ایده این چنین آرمان شهرها از نوشته های فیلسوفی به نام Ayn Rand بر گرفته شده که گویی اندرو رایان، خود Ayn Rand است و کن لوین با دستان جادوییاش به این داستان بینظیر جان بخشید.
- زامبیهای مدرن
زمانی که فیلم the world war z به نمایش در آمد، کمتر کسی فکر میکرد ایده چنین فیلم زیبایی از کتابی به همین نام قرض گرفته شده باشد. سالهای اخیر تعدادی از سازندگان و بازیبازان به این نتیجه رسیده بودند که دیگر سبک آخرالزمانی زامبیها به انتها رسیده است اما مکس بروکس به زیبایی سبک آخرالزمانی مدرن را به دنیا معرفی کرد و نشان داد که سبکها تمام شدنی نیستند. در دنیای world war z زامبیها دیگر به شکل گذشته ایفای نقش نمیکردند و در این بازی بازماندگان با گروهی از زامبیهای وحشی روبرو بودیم که حتی دیوارهای بتنی هم نمیتوانستند راهشان را سد کنند. انتشار بازی ویدئوی این عنوان توانست با نقدهای مثبتی روبه رو شود و بازیبازهای زیادی این عنوان را تجربه کردند. ایدهی زامبیهای مدرن حتی به بازیهای دیگر ریشه دواند. بازی days gone شما را در مبارزاتی نفس گیر علیه گروهی عظیم از زامبیها قرار میدهد. شما میتوانید این کتاب زیبا را با ترجمه حسین شهرابی تهیه و از خواندن آن در کنار فیلم و بازی این عنوان لذت ببرید.
در این بین بازی های دیگری چون Parasite Eve بر اساس رمانی به همین نام از هیدِآکی سِنا ساخته شده و Spec Ops: The line از رمان قلب تاریکی از جوزف کانرد الهام گرفته است.
- وضعیت سبکهای فانتزی، اساطیری و پساآخرزمانی در ایران
عمر این سبک ها در ایران بیشتر از دو دهه نیست و بیشتر کتابهای نوشته شده توسط نویسندگان ایرانی، در دهه قبل اتفاق افتاده است. خلاف کشورهای دیگر، این سبکها دارای طرفداران زیادی در ایران نیست ولی جای امیدواری دارد که نرمنرمک این سبک نوشتاری در حال پیدا کردن جای خود در بین سلیقه هاست. سبکی که در آن سوی مرزها صد و پنجاه سال عمر مدرن آن است، در ایران بیشتر از بیست سال نیست. درصورتی که این سبک ها جایگاه بسیار ویژهای در بین مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد و بیشتر مواقع، کتابهایی در این سبکها، فروش بسیار بالایی دارند. جای آن است که چند مورد از این کتاب ها را نام برد.
– فانتزی، اساطیری:
1- چرخ زمان از رابرت جردن
2- شاهکش از دنیل روتفوس
3- مجموعه مه زاد و استورم لایت از برندون سندرسون
4- افسانه مالازان از استیون اریکسن
– آخرالزمان، پسا آخرالزمان
1-مجموعه کتاب های 100 نوشته کَس مورگان
2- دونده هزار تو نوشته جیمز دشنر
3- ابلیس نوشته استیون کینگ
4- جاده نوشته کورمک مک کارتی
در این قسمت هم چند عنوان از دو تن از نویسندگان ایرانی که در چند سال گذشته منتشر شدهاند نام خواهیم برد.
اگر به سبک فانتزی سیاه – اساطیری علاقمند هستید، می توانید کتاب زیر را به صورت رایگان دریافت نمونده و مطالعه کنید.
الواح همهی آنان از خدایان بودند: لوح یکم رستگاری
خلاصهای از کتاب:
چشمانت را ببند، دستانت را به من بده و به من اطمینان کن. من تنها کسی هستم که میتواند تو را به دنیای کهن دفن شدهی درون خاطرات مردگان ببرد که رازهای مهمتری نسبت به زندگان در سینه دارند. اکنون ببین که ما در گذشتههای دور هستیم. چگونه اژدهایان در گستره آسمان بال میزنند؛ ببین که جادوگران و کیمیاگران از آینده میگویند؛ حیوانات غولپیکردرون غارها زندگی میکنند؛ موجودات وحشی در شب از لانههایشان برای شکار کردن بیرون میخزند. آنها میگویند که همه چیز در اراده خدایان است، اما خدایان که هستند و چه کسی آنها را دیده است؟ چشمانت را باز کن. اکنون تو به زمان حال بازگشتی. همهی آنان که دیدی، درون گورهایشان دفن شدند، اما در سکوت فریاد میزنند. فقط یک نفر میتواند صدای آنها را بشنود. و تو با این لوحی که در دست داری، میتوانی سرگذشت من را ببینی که چگونه برای رهایی از نفرین کهن خانوادگیام، خود را به اتفاقاتی سپردهام که به دست کسانی رقم خوردهاند که روزگاری همهی آنان از خدایان بودند. لوح یکم رستگاری در 526 صفحه نوشته شده و لوح دوم این مجموعه به نام دَد سِگال نیز منتشر شده است.
شما میتوانید فایل PDF کتاب را از اینجا دانلود کنید.
همچنین اگر مایل هستید، میتوانید کتاب را در اپلیکیشن کتابخوان کتابراه مطالعه کنید.
اگر به سبک تخیلی – پساآخرزمانی علاقمند هستید، میتوانید کتابهای زیر را به صورت رایگان دریافت نمونده و مطالعه کنید.
- مجموعه سقوط مرگبار: باران سیاه از معین فرد
شخصیت اصلی داستان چشمانش را باز میکند و خود را بالای ساختمانی مییابد که قصد خودکشی دارد. او نمیداند چرا آنجا آمده و چرا میخواهد به زندگی خود خاتمه دهد. او حتی اسم خود را هم به خاطر نمیآورد! شخصیت بینام داستان، منفورترین انسان روی زمین محسوب میشود و سایر انسانها قصد کشتنش را دارند.
اما این تنها گرهی داستانی مجموعهی سقوط مرگبار نیست، بلکه دنیایی که انسانها در آن زندگی میکنند هم دگرگون شده است. هیولای جهش یافتهی بزرگی در آسمان پرواز میکند، ماسهها شهرها را ویران کردهاند، انسانها داخل پناهگاهها زندگی میکنند و گلولهها از زندگی انسانها باارزشتر هستند.
هیولاها و موجودات عجیب بر کرهی زمین حاکم شدهاند و شبها در اطراف پرسه میزنند اما او هیچ یک از اینها را به یاد نمیآورد. شخصیت اصلی داستان بدنش آهنی است اما نمیداند چرا با سایرین فرق دارد. او فقط یک جمله را تکرار میکند: رباتی که میخواست انسان شود..
شما میتوانید فایل PDF کتاب را از اینجا دانلود کنید.
همچنین اگر مایل هستید، میتوانید کتاب را در اپلیکیشن کتابخوان کتابراه مطالعه کنید.
نسخه صوتی این کتاب نیز برای کسانی که علاقمند به نسخه صوتی هستند نیز موجود است و میتوانید از اینجا آن را دریافت کنید.
کتاب دوم این مجموعه به نام بمب خیس نیز منتشر شده است.
کتاب جوینده از امین فرد
- خلاصهای از کتاب:
هشتاد و پنج سال از نابودی زمین میگذرد و انسانهای محدودی درون شهری با گنبد شیشهای زندگی میکنند. بیرون شهر، انسانهای جهشیافتهای پرسه میزنند که از گذشته کینه به دل دارند و مقصر وضعیت حال خود را انسانهای جاهطلبی میدانند که حرص سیریناپذیری برای قدرت دارند.
سرانجام روزی میرسد که گنبد شیشهای دیگر وجود ندارد و تنها محافظ بین انسانها و جهشیافتهها پایان میگیرد. آخرین نفر شهر شیشهای دل به بیابانهای سوزان میزند. گرسنگی از یک سو، تنهایی و جهشیافتهها از سوی دیگر در کمین او نشستهاند و تمام انسانها مجبور به کوچ به شمال میشوند، جایی که وعده نجات داده شده است.
اگر مایل هستید، میتوانید کتاب را در اپلیکیشن کتابخوان کتابراه مطالعه کنید.
به امید روزی که کتاب جایگاه اصلی اش را در بین ایرانی های عزیز پیدا کند.
کسی میگفت: «از زمانی که برای خرید کتاب در صف نایستادیم، مجبور شدیم در صف های مرغ و شکر بایستیم.»
نویسندهی مقالهای که مطالعه فرمودید: آقای امین فرد
در آخر باید از مدیریت محترم سایت، آقای کسری نراقی و سردبیرمحترم، آقای سعید آقابابایی تشکر کنم که به ما این اجازه را دادند که این مقاله با هر کم و کاستی در سایت منتشر شود.
بیصبرانه منتظر نظرات و انتقادات شما گیمرهای عزیز درمورد کتابها هستیم. امیدواریم که از خواندن کتابها لذت ببرید.