اخبار بازی

مقایسه کارت‌های گرافیک انویدیا و ای ام دی

رقابت شرکت‌های انویدیا و ای ام دی از دهه‌ی ۹۰ میلادی آغاز شد و کماکان نیز ادامه دارد. اگر شما هم قصد جمع‌آوری و خرید سیستم‌های گیمینگ را داشته باشید، باید از بین تراشه‌های گرافیکی شرکت‌های انویدیا و ای ام دی یکی را انتخاب کنید. این تراشه‌های گرافیکی در بهترین کارت‌های گرافیک مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر دو شرکت نیز به‌ دنبال برتری در بنچمارک‌های گرافیکی می‌باشند. در این مقاله به مقایسه‌ی کارت‌های گرافیک ای ام دی و انویدیا در بخش‌هایی مانند عملکرد، ویژگی‌ها، درایورها، مصرف انرژی و قیمت خواهیم پرداخت.

تراشه‌های گرافیکی سریع به بازیسازان امکان ساخت دنیاهای پیچیده و با جزئیات بالا را می‌دهند. در حالی که هر دو شرکت انویدیا و ای ام دی لیست بلندبالایی از کارت‌های گرافیک ارزان، میان‌رده و رده‌بالا را ارائه داده‌اند، اما انویدیا به‌لطف کارت گرافیک قدرتمند جی‌فورس RTX 3090 در این بخش عملکرد بهتری داشته است.

با توجه به نتایج بنچمارک‌های گرافیکی زیر، تراشه‌های گرافیکی‌ متکی بر معماری GA102 انویدیا (۳۰۹۰ و ۳۰۸۰) بهترین عملکرد گرافیکی را داشته‌اند و تراشه‌های متکی بر معماری ناوی ۲۱ (Navi 21) ای ام دی نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. البته در نظر داشته باشید که ویژگی‌هایی مانند رهگیری پرتو و DLSS در بازی‌های آزمایش‌‌شده غیرفعال بوده است.

کارت‌های گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3080 و ای ام دی رادئون RX 6800 XT از نظر عملکرد در پشت سر جی‌فورس RTX 3090 قرار می‌گیرند. عملکرد کارت رادئون RX 6800 XT در این زمینه با اندکی اختلاف بهتر از جی‌فورس RTX 3080 بوده اما این کارت گرافیک انویدیا با فعال‌کردن قابلیت رهگیری پرتو و یا DLSS نمایش درخشان‌تری را ارائه می‌دهد.

با این وجود در صورتی که بازار کارت‌های گرافیک میان‌رده (حدود ۴۰۰ دلار) را در نظر بگیریم، اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. در این بخش کارت‌های رادئون RX 6700 XT و جی‌فورس RTX 3060 Ti با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. در صورت غیرفعال‌بودن قابلیت رهگیری پرتو، هر دو کارت عملکرد یکسانی را به نمایش می‌گذارند. البته قیمت این کارت گرافیک شرکت ای ام دی حدود ۲۰ درصد گرانتر از رقیب خود است و شاید این موضوع نقطه ضعف اصلی آن باشد.

اما کدام شرکت در بازار کارت‌های گرافیک اقتصادی عملکرد بهتری داشته است؟ در حال حاضر کارت‌های RX 5500 XT 8GB و GTX 1660 بهترین کارت‌های اقتصادی موجود در بازار می‌باشند. برای مشاهده سایر نتایج این بررسی در ادامه مطلب همراه ما باشید.

مشاهده ادامه مطلب در تکفارس

author-avatar

About واران گیم

واران گیم محلیست برای انتقال اخبار بازی ها و ارائه خدمات به کاربران فارسی زبان جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *