سینما فارس: ۵ + یک و نیم؛ سینما و جهانهای موازی

پرونده ۵ + یک و نیم: سینما و جهانهای موازی به سراغ فیلمها و به خصوص تریلوژیهایی که در خلق دنیاهای موازی دستی بر آتش دارند، میرود. از واژه تریلوژی استفاده کردم که بهتر است به محتوای پرونده برسیم. چرا اصلا تریلوژی؟ یک دورنمای کوچک: تمام هفت موردی که در این پرونده معرفی خواهند شد، یک تریلوژی یا حتی پُر بارتر از یک تریلوژی هستند (مثلا یک اثر چندگانه). خب پس اکنون مشخص شده است که تمامی آثار این لیست چندگانهاند ولی چرایش را معلوم نکردیم؛ اولین دلیلم برای انتخاب جهانهای موازی از فیلمهای چندگانه، تاثیرگذاری بیشتر این آثار نسبت به فیلمهای تک قسمتی است؛ اصولا دنیاهای موازی نیازمند توضیح و شرح از سوی سازندگان آن دنیا هستند (یکی از مهمترین قدمها در ساخت فیلمهای فانتزی، شرح درست جهان و قوانین خاص آن فانتزی است که باید در اثر رعایت شود و در غیر اینصورت برای بینندگان اختلال فهمی ایجاد میکند). دنیاهای فانتزی (یا همان موازی) باید هویتشان مشخص شود و نمیتوان به سادگی از کنار آنها عبور کرد و قطعا این توضیح و احراز هویت، در عرض یک قسمت (به مانند فیلمهای تک قسمتی) غیر قابل ممکن است و در نتیجه مهمترین منبع ما برای شناساندن جهانهای موازی، تریلوژیها هستند. پس تا به الان علاوه بر موضوع پرونده، با محتوای آن نیز آشنا شدیم و کافی است کمی به درون گزینههای انتخابی برویم و در نهایت به عنصر «یکم؛ …» پرونده متوسل شویم. گزینههایی که در لیست میدرخشند (که در حقیقت اغلب آنها نیز جزو آثار ارزندهی سینما هستند)، کاملا با یکدیگر متفاوتند؛ این پرونده (۵ + یک و نیم: سینما و جهانهای موازی)، قطعا لقب یکی از متفاوتترین پروندههای ۵ + یک و نیم را به نام خود ثبت میکند که تمامی آنها با هم متمایزند و دلیل آن نیز به دنیاهای متفاوتی مربوط میشود که در بک گرند هر داستان فانتزی وجود دارد و این آثار نیز شاملش میشوند.