بازگشت موفق سونی به بازار گوشی های هوشمند؟

امروزه داستان صنعت گوشیهای هوشمند ضد و نقیض است؛ در حالی که شرکتهای چینی روز به روز بیشتر از قبل رشد کرده و باثبات میشوند، بسیاری از تولید کنندگان کهنهکار و بزرگان دنیای فناوری سخت در تلاش و تکاپو برای دریافت سهم اندکی هستند. بلک بری، HTC و نوکیا در این بین به سختی سقوط کردهاند. ال جی آخرین قربانی این رقابت فوقالعاده سنگین بود که پس از بارها تلاش جهت احیای خط تولیدش، مدتی پیش سرانجام از بازار گوشیهای هوشمند خارج شد. سونی با وجود دغدغهها و مشکلات بزرگی که در این زمینه دارد، یک استثناست.
برند موبایل سونی اگرچه مدتهاست که سهم بسیار ناچیزی از بازار را به خود اختصاص میدهد اما هنوز پس از نزدیک به دو دهه، از صنعت تولید و عرضه گوشی خارج نشده است. در حقیقت بخش موبایل این شرکت پس از مدتها در مسیر صعود قرار گرفته و دقیقاً زمانی که سایر رقبای قدیمی در حال بستن فروشگاههای خود و خروج از این میدان هستند، سونی باری دیگر در مسیر بازگشت است.
مطالب مرتبط:
در این میان بخش موبایل سونی اولین سود خود را پس از پنج سال در سهماهه اول سال ۲۰۲۱ میلادی کسب کرد. این مهم با کاهش هزینههای ساخت و افزایش میانگین قیمت گوشیهای این شرکت از سال گذشته میلادی ممکن شده است. مورد دوم کاملاً واضح و آشکار است چرا که اکسپریا ۱ III، پرچمدار این شرکت با قیمت باورنکردنی ۱۳۰۰ دلار یعنی فراتر از سری آیفون ۱۲ اپل به فروش میرسد. البته باید توجه کنیم که این موفقیت چندان بزرگی برای سونی نیست.
این غول ژاپنی در حال حاضر کمترین مقدار فروش گوشیهای هوشمند خود طی دهه گذشته را تجربه میکند. مقایسه آمار فروش ۲.۹ میلیون واحد گوشی با ۳۹.۱ میلیون واحد در سال ۲۰۱۴ ذهنیت خوبی ایجاد خواهد کرد. با این حال بقا در این بازار رقابتی و زنده نگه داشتن این بخش فارغ از همه مسائل دیگر در حال حاضر مهمترین موضوع است و سونی نیز اکنون این روند را به خوبی دنبال میکند.