گزارش: ارتقای SSD پلیاستیشن ۵ و بهبود سرعت بازیها

گزارشی جدید منتشر شده است که نشان میدهد ارتقای حافظهی درایو SSD پلیاستیشن ۵ میتواند موجب بهبود عملکرد زمان بارگذاری بازیها بر روی این کنسول و کاهش چشمگیر زمان لود شدن برخی از عناوین شود.
بر اساس برخی تحقیقات جدید انجام شده، به نظر میرسد که افزودن یک درایو SSD M.2 NVMe برای ارتقای حافظهی پلیاستیشن ۵ به این کنسول میتواند عملکرد کنسول و حافظهی آن را از نظر سرعت بارگذاری بازیها و به ویژه سرعت انتقال داده کمی بهبود بخشد. البته در برخی بازیها این عمل باعث شده تا سرعت لود شدن و بارگذاری آن عناوین بسیار بیشتر از قبل شود و عملکرد آنها نیز به طرز قابل توجهی بهبود داشته است.
این گزارش در حقیقت بر اساس تجزیه و تحلیل رسانهی دیجیتال فاندری (Digital Foundry) از سیستم عامل بتای ورژن ۲٫۰ بر روی پلیاستیشن ۵ است که بر همین اساس نتیجه میگیرد که درایو مورد آزمایش، مدل Samsung 980 Pro SSD، از نظر عملکرد در اجرای بازیهای مختلف درست مانند SSD داخلی کنسول پلیاستیشن ۵ کار میکند. با این همه، در زمینهی سرعت انتقال و سرعت بارگذاری بازیهای پلیاستیشن ۴ بهبود کمی را برای پلیاستیشن ۵ به ارمغان میآورد.
توماس مورگان (Thomas Morgan)، خبرنگار این حوزه، در این رابطه مینویسد:
در حالی که این سیستم عامل در حقیقت تنها یک نسخهی بتا است که در آن کیفیت نهایی محصول میتواند تا زمان انتشار رسمی تغییر کند، اما نتایج مربوط به SSD M.2 خاص مورد استفادهی ما دلگرمکننده است.
در حقیقت باید بگویم که درایو Samsung 980 Pro SSD به اندازهی کافی سریع است و قادر است تا از پس اجرای بازیهای انحصاری پلیاستیشن ۵ مانند Ratchet & Clank: Rift Apart به خوبی بر بیاید و در زمینهی روان بودن و اجرای صحنههای سینماتیک دقیقا عملکردی مشابه با درایو SSD داخلی پلیاستیشن ۵ دارد. به علاوه، مزیت کاهش زمان بارگذاری بازیها با استفادهی از این درایو نیز برای مخاطبان وجود دارد. اکثر بازیهای مجموعهی آزمایشی ما، از The Witcher 3 تا Fallout 4، همه با برتری خوبی بر روی ۹۸۰ Pro اجرا میشوند. خوشبختانه ما در این زمینه هیچ افت عملکردی نداشتهایم و در عین حال حافظهی کلی سیستم را نیز افزایش دادهایم.
بر اساس گزارش ارائه شده در این رابطه، در تست و مقایسهی انجام شده میان درایو Samsung 980 Pro در مقابل SSD داخلی پلیاستیشن ۵ توسط دیجیتال فاندری در زمینهی اجرای Ratchet & Clank: Rift Apart هیچ تفاوت قابل توجهی مشاهده نشد و به نوعی باید گفت که عملکرد این دو درایو دقیقا یکسان بوده است.
مورگان نیز در این زمینه گفته است که در اجرای بسیاری از بازیها این دو درایو عملکردی کاملا مشابه با یکدیگر داشتهاند. وی در ادامه در همین رابطه بر اساس اجرای بازی Ratchet & Clank: Rift Apart میگوید:
برای مثال در مراحل پرش از پورتالها در بازی دقیقا به شکلی همزمان در هر دو درایو کاهش سرعتهایی ظریف دیده میشود. در حقیقت در اکثریت زمینهها هر دو درایو عملکرد یکسان و مشابهی داشتهاند و درایو Samsung 980 Pro قادر بوده تا پا به پای درایو داخلی پلیاستیشن ۵ حرکت کند و خود را بیازماید.
در زمینهی زمان بارگذاری و لود شدن بازیهای مختلف، دیجیتال فاندری میگوید که متوجه شده است که درایو Samsung 980 Pro هنگام بارگیری و لود کردن عناوین پلیاستیشن ۴ در واقع زمان بارگیری سریعتری نسبت به SSD داخلی پلیاستیشن ۵ دارد. همچنین مشخص شده که افزودن هیت سینک (heatsink) به SSD، که سونی به شدت انجام آن را توصیه میکند، اثرگذار است و زمان بارگیری را سریعتر از قبل میکند.
در یک آزمایش بازی Cyberpunk 2077 تقریبا ۳ ثانیه سریعتر از روی SSD سامسونگ (با هیت سینک) در مقایسه با درایو داخلی ذخیره سازی پلیاستیشن ۵ بارگیری شد. لازم به ذکر است که هر بازی پلیاستیشن ۴ مورد آزمایش نیز کمی سریعتر از روی درایو سامسونگ بارگیری میشود، البته به استثنای عنوان Battlefield 5 که سریعتر از روی حافظهی داخلی پلیاستیشن ۵ بارگیری میشود. نتایج کامل این آزمایش دقیق را میتوانید در Digital Foundry مشاهده کنید.
در زمینهی تست نرم افزار و سیستم عامل پلیاستیشن ۵، دیجیتال فاندری دریافت که بازیهایی که آنها در این زمینه آزمایش کردهاند تقریبا با سرعت یکسانی از روی SSD سامسونگ و حافظهی داخلی پلیاستیشن ۵ بارگذاری میشوند. همچنین این رسانه تاکید میکند که سایر گزینهها و درایوهای مختلف SSD با مشخصات مختلف ممکن است منجر به اختلافهایی در این زمینه شوند.
تجزیه و تحلیلهای جدید نشان میدهند که ارتقای درایو SSD پلیاستیشن ۵ میتواند برخی از زمانهای بارگذاری بازیها را تا حدود زیادی بهبود بخشد:
تستهای نهایی دیجیتال فاندری در زمینهی درایوهای SSD بر روی سرعت انتقال خام دادههای متفاوت با استفاده از روش جابجایی بازیها بین درایو داخلی پلیاستیشن ۵ و درایو M.2 متمرکز شده است. این رسانه در این رابطه نیز میگوید که پس از آزمایشهای طولانی و گسترده، مشخص شد که نوشتن اطلاعات بر روی درایو M.2 با سرعتی بسیار سریعتر از کپی کردن همان دادهها در درایو داخلی پلیاستیشن ۵ اتفاق میافتد.
به عنوان مثال، انتقال بازی Cyberpunk از SSD داخلی پلیاستیشن ۵ به SSD M.2 فقط یک دقیقه و ۱۱ ثانیه طول میکشد. این بدان معنی است که نرخ متوسط انتقال داده در آن ۱٫۴۲ گیگابایت بر ثانیه است. البته لازم به ذکر است که سرعت انتقال داده با توجه به محتوا متفاوت است، بنابراین به عنوان مثال، کپی کردن بازی Battlefield 5 از حافظهی داخلی پلیاستیشن ۵ با سرعت ۰٫۸۷ گیگابایت بر ثانیه انتقال داده خواهد شد، در حالی که همین کار برای Final Fantasy 15 به طور متوسط با سرعت ۰٫۸۲ گیگابایت بر ثانیه صورت خواهد گرفت.
با این حال، اگر بازی را از روی درایو SSD M.2 به درایو داخلی پلیاستیشن ۵ برگردانیم، زمان بسیار بیشتری طول خواهد کشید. این عمل در حقیقت چیزی در حدود در هفت دقیقه و ۱۸ ثانیه، با سرعت انتقال فقط ۰٫۲۳ گیگابایت بر ثانیه، انجام خواهد شد. بدون شک این تفاوت بزرگی است و در انتقال بازی های بزرگ دیگر، مانند Final Fantasy 15 و Battlefield 5، بسیار موثر خواهد بود.
شایان ذکر است که کمپانی سونی مجموعه و لیست کاملی از الزامات و شرایط مربوط به SSDهای سازگار با کنسول پلیاستیشن ۵ را در اوایل ماه جاری منتشر کرد، اما با این همه، تاکید کرده است که حتی برخی از SSDهایی که شرایط را نیز به صورت کامل دارا هستند، ممکن است کار نکنند.
نظر شما همراهان همیشگی گیمفا در مورد این گزارش جامع از سمت دیجیتال فاندری چیست؟ نظرات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید.