نزدیک شدن به افق | بررسی بازی Need For Speed: Heat
انحرافات جذاب
در ابتدای هر بررسی از بازیهای NFS میخوانید که این سری بازی چقدر با سابقه است و چقدر بر بازیهای بعد از خودش تاثیر گذاشته. قصد بازگو کردن این موضوعات را ندارم ولی قبل از شروع بررسی باید بگویم که این اولین بار نیست که این سری از مسیرش منحرف شده، در گذشته این شکل از تغییر مسیرها را در نسخههای Pro Street، Shift و Run دیدهبودیم و احتمالاً اینبار هم آخرین بار نخواهد بود، اما بالاخره و با نسخهی Heat این تغییرات و انحراف از مسیر، به نقطهی خوبی رسیده و نتیجهی سرگرمکنندهای را به وجود آوردهاست. این انحراف بازی را به سمت Forza Horizon، ساختهی همیشه تحسینشدهی تیم انگلیسی Playground برده.
روزها مقلد، شبها اصیل
بازی به شکل کلی، به دو بخش شب و روز تقسیم شده و این دو بخش تفاوتهای بسیار زیادی با هم دارند.
در طول روز میتوانید تمام Palm City (که به شکل یکی از شهرهای ایالت فلوریدا طراحی شده است) را بدون مشکل خاصی بگردید و مسابقات را بدون ترافیک شهری و در پیستهایی از پیش تعیینشده انجام دهید. Palm City بزرگترین شهری نیست که در بازیهای مسابقهای دیدهاید، حتی بزرگترین شهری نیست که در مجموعهی NFS دیدهاید ولی با این حال، این شهر به قدری درست و مهندسیشده طراحی شده که نه جای زائد دارد و نه به شکلی است که برای انجام کار خاصی فضای کافی نداشته باشد.
بخشی از بازی که در روز جریان دارد بیشترین میزان انحراف را داشته و بیشترین شباهت ممکن به بازی درجه یک استودیو Playground را دارد و الحق و والانصاف هم در کارش موفق بوده است؛ تماشاچیهای کنار پیست، مسابقات بیرون جادهای با ماشینهای Off-Road. اما زمانی که خورشید غروب میکند، زمان حکمرانی لامپهای نئون و چراغگردانهای پلیس آغاز میشود و اینجاست که یادتان میآید در حال تجربهی یک نسخه از NFS هستید. بازی در شب یک NFS تمام عیار است، مسابقات خیابانی و غیرقانونی که در میانهی مسابقه چند ماشین پلیس هم به جمع مسابقهدهندگان اضافه میشوند و حرکتشان در میان ترافیک شهری هیجان و لذت زیادی برای شما به ارمغان میآورد.
البته تفاوت شب و روز بازی صرفاً به حضور یا عدم حضور پلیس ختم نمیشود و یک تفاوت بسیار بزرگ دیگر هم وجود دارد. زمانی که زیر نور خورشید از گاراژ خارج شوید و مسابقه دهید، پول به دست میآورید؛ میتوانید با این پول ماشین خود را تقویت کنید و یا حتی تا حد قابل قبولی، کارکردش را تغییر دهید، مثلا با خرید و نصب چند قطعه ماشین مسابقهای خود را به یک ماشین مخصوص دریفت تبدیل کنید؛ میتوانید ظاهر ماشین خود را شخصیسازی کنید، بخش شخصیسازی بازی با اینکه تفاوتی با نسخههای قبلی ندارد ولی همچان سرگرمکننده، پرمحتوا و لذتبخش است. Heat حتی پا را فراتر گذاشته و اجازهی شخصیسازی رانندهی بینام داستان را هم به بازیکن میدهد (در ادامه به شکل مفصل به شخصیت و داستان میپردازیم)؛ و در نهایت هم میتوانید با پول کسبشده در روز، ماشینهای جدید بخرید و اولین نکتهی منفی بازی همینجا خودش را نشان میدهد؛ تعداد ماشینها. در بازی حدود ۱۲۰ ماشین وجود دارد که برای یک بازی رانندگی آرکید عدد کمی به نظر میرسد، مخصوصاً زمانی که یادمان میآید چهارمین فورتزا هورایزون با بیش از ۴۵۰ خودرو عرضه شد.
نیمهشب در Palm City!
همانطور که گفته شد، رانندگی در شب به شدت متفاوت از روز است و عمدهی این تفاوت به حضور گستردهی پلیس برمیگردد، اما رانندگی و رقابت در شب جایزهی متفاوتی نیز برای شما دارد؛ اعتبار. با پیروزی در مسابقت شبانه، اعتبار کسب میکنید و در انتهای شب، سطح شهرت خود را افزایش میدهید. این افزایش سطح باعث در دسترس قرارگرفتن ماشینهای جدید و قطعات ارتقادهندهی جدید میشود. با انجام اولین مسابقه در شب، سطح هیت یا همان Heat level شما(باور کنید کلمهی مناسبی که مفهموم Heat در این بازی را منتقل کند پیدا نکردم) به عدد یک میرسد و به مرور تا سطح پنج افزایش پیدا میکند، این عدد در واقع میزان تحت تعقیب بودن شما در آن شب را نشان میدهد، هرچه شب را با Heat level بالاتری به اتمام برسانید، جایزهی بهتری به دست میآورید، ولی فکر نکنید که قضیه به همین سادگی تمام میشود. با رسیدن به سطح ۳ و بیشتر، فرار کردن از دست پلیسهای Palm City به شدت سخت میشود؛ هوش مصنوعی طراحی شده برای پلیسهای بازی به خوبی شما را در تنگنا قرار میدهد و مخصوصاً در اوایل بازی که ماشین قدتمندی در اختیار ندارید حسابی کار را برایتان سخت میکنند. چیزی که رانندگی در شب را حتی سختتر میکند محدود بودن دفعاتیاست که میتوانید از پمب بنزینها برای تعمیر خودروی خود استفاده کنید. همهی این موارد را کنار این نکته بگذارید که در صورتی که توسط پلیس متوقف و بازداشت شوید، نه تنها بخش زیادی از اعتبار کسبشده در آن شب را از دست میدهید، بلکه نیمی از پولی که به سختی به دست آوردهاید هم از شما گرفته میشود!
تمام موارد بالا باعث میشود هیجان مسابقات شبانهی بازی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند و چیزی بیشتر از صرفاً یک تعقیب گریز سریع باشد، نمیدانید زمانی که خودروی در حال حرکتتان در آستانهی خرابی کامل است و پنج ماشین پلیس سمج در تعقیبتان هستند چه میزانی از آدرنآلین در رگهایتان تزریق میشود!
ببخشید اسم شما چی بود؟
تیم حاضر در استودیو Ghost Games در نسخهی قبلی علاقهی خود را به تزریق داستان در این مجموعه نشان دادند و البته که Payback اصلا در این امر موفق نبود. حالا سازندگان با درسی که از نسخهی قبلی گرفتهاند سعی کردهاند تا اشتباهات خود را در این بخش جبران کنند.
Heat هم مثل نسخهی قبلی داستان دارد، داستانی که نسبت به Payback پیشرفتهایی داشته ولی همچنان با یک داستان و روایت استاندارد فاصله دارد. اولین مشکل داستان بازی به شخصیت اصلی آن برمیگردد، شخصیتی که توسط شما انتخاب و شخصیسازی میشود و کاملا هم صداگذاری شدهاست، ولی هیچ اسمی ندارد! همین نبود اسم باعث جدا شدن شخصیت از جهان بازی شده و همه وی را با ضمیر «تو» خطاب میکنند!! مشکل بعدی به شخصیتهای مکمل بازی برمیگردد که البته به سختی میتوان به آنها “شخصیت” گفت؛ این افراد به معنی واقعی کلمه، فاقد شخصیتپردازی هستند و در تمام طول بخش داستانی (که در حدود ۱۴ ساعت به طول میانجامد) به جز یک مورد که آن هم به شدت قابل پیشبینی و حدس است، کوچکترین تغییری در رفتارشان ایجاد نمیشود و همان افرادی هستند که در ابتدای بازی با آنها ملاقات کردید.
البته نباید از حق بگذریم، صداگذاری این افراد به خوبی انجام شده و صداگذاران تمام تلاششان را برای دمیدن روح به این مدلهای گرافیکی کردهاند ولی بازهم نمیتوانند ضعف شدید داستان و روایت آن را در بازی بپوشانند.
بازی از همین نیمچه روایت و داستانی که دارد استفاده میکند تا سرعت روند بازی (Pacing) را کنترل کند و به خوبی هم از پس این کار برمیآید، بازی درست سر موقع مسابقات جدید را در دسترس مخاطبان خود قرار میدهد، درست سر وقت، نه اینقدر سریع که فرصت نکنید با رویدادهای قبلی کنار بیایید و نه اینقدر دیر که از فرط خستهکننده شدن دست از بازی بکشید.
ضیافت نور و کمی هم موسیقی
بازی از موتور محبوب EA، یعنی فراستبایت استفاده میکند، ولی راستش را بخواهید گرافیک بازی تفاوت چندانی با نسخههای قبلی خود ندارد؛ اشتباه برداشت نشود، گرافیک بازی بد نیست، هنوز هم ماشینها با جزئیات طراحی شدهاند و نورپردازی بازی چه در شب و چه در روز بسیار خوب است، ولی نکته اینجاست که هم فراستبایت قدرت بیشتری دارد و هم کنسولهای این نسل نشان دادهاند که میتوانند گرافیک به مراتب بهتری را به نمایش بگذارند و به عقیدهی بنده سازندگان میتوانستند خروجی باکیفیتتری را برای مخاطب آماده کنند.
بازی اما در بخش موسیقی بسیار ضعیف است، تعداد قطعات موسیقی در بازی به قدری کم است که احتمالاً بعد از یکی دو ساعت صدای موسیقی بازی را قطع کنید و از پلیلیست خودتان در حین مسابقات استفاده کنید، یا اصلاً فقط سعی کنید تا از صدای موتور اتومبیل لذت ببرید. یکی از لازمههای یک بازی رانندگی آرکید داشتن تعداد زیاد قطعات موسیقی است تا هیجان مسابقات را حفظ کند که Heat در این بخش حسابی کمبود دارد.
خوش برگشتی رفیق قدیمی
راستش را بخواهید فکر نمیکردم NFS بتواند نسخهای به خوبی Rivals را در این نسل تحویل هوادارانش دهد ولی Ghost Games با ساخت Heat نشان داد که میتواند تجربهای سرگرمکننده و لایق وقت مخاطب را بسازد. NFS: Heat با بازگرداندن پلیسها با قدرت هرچه تمامتر، ایجاد سیستم شب و روز بسیار جذاب و سیستم رانندگی لذتبخش و قابل دسترس موفق میشود تا یک بازی شدیداً سرگرمکننده بسازد که با وجود تمام ضعفهایش در بخش داستانی و کمبود قطعات موسیقی بازهم میتواند حسابی مخاطب خود را سرگرم کند.
گیمپلی لذتبخش، گرافیک قابل قبول، متنوع بودن مراحل بازی، سرعت مناسب روند بازی، شخصیسازی مفصل و پرجزئیات، طراحی خوب نقشهی بازی
شخصیتپردازی سطحی، تعداد کم ماشینها و قطعات، عدم تعادل هوش مصنوعی
پلتفرم: PlayStation 4, XBOX one, PC
سازنده: Ghost Games
ناشر: Electronic Arts
تاریخ عرضه: ۱۷ آبان ۱۳۹۸
نسخهی بررسی شده: PlayStation 4
سبک: مسابقهای، آرکید