معمولا با گذشت زمان، شرکتهای فعال در زمینه بازیهای ویدئویی برای خود نماد و نشانی پیدا میکنند. منظور از این نماد همان «مسکات» است که نمادی از یک شرکت را ارائه میدهد. در حوزه بازیهای ویدئویی، این نمادها معمولا شخصیتهای محبوب بازیهای موفق شرکتها هستند. به عنوان مثلا شخصیت ماریو مسکات شرکت نینتندو است و حتی میتوان یک گام جلوتر رفت و گفت ماریو نماد و نشان صنعت بازیهای ویدئویی نیز بهشمار میرود. معمولا هر گاه که نینتندو کنسول جدیدی را معرفی میکند، اولین چیزی که به ذهن مخاطبان میرسد، این است که ماریو بر روی آن چطور خواهد بود؟ این اتفاق بعد از معرفی نینتندو سوییچ نیز افتاد و بلااستثنا همهی منتظر بودند تا ببینند اولین نسخه از ماریو بر روی سوییچ چه حال و هوایی دارد. نینتندو نیز خیلی هواداران را منتظر نگذاشت و حدود یک سال بعد از عرضه کنسول، اولین ماریوی صد در صد نینتندویی را روانه بازار کرد.
در بُعد گیمپلی، وجود محیطهای متنوع و بزرگ دست سازندگان را بسیار بازتر گذاشته است. در ادامه به تفصیل به بررسی گیمپلی بازی خواهیم پرداخت اما در این بخش، تاثیر محیطهای گسترده و وسیعتر بر گیمپلی مد نظر ما است. ادیسه با ارائه محیطهای وسیع و در عین حال غنی درسی مهم به دیگر استودیوها داد. این که یک عنوان در سبک پلتفرمر و با ویژگیهای ماریو چطور با محیطهای وسیع و مدرن ادغام میشود و محصول نهایی هم در این حد کمنقص از آب در میآید نکتهای است که باید توجه بسیاری از بازیسازان حال حاضر را به آن جلب کرد. پادشاهیهای مختلف شامل مناطقی بر روی زمین میشود و تا ابرها و حتی بالاتر از آن، ماه هم میشود. پس شاهد طراحیهای متنوع با حس و حال گوناگون در بازی خواهیم بود و تنوع بالای گرافیکی را میبینیم. در هر پادشاهی تعدادی مراحل اصلی وجود دارند که برای پیشروی در داستان بازی لازم هستند. از طرفی با ورود به هر منطقه شاهد شخصیتها و فضاهای مرتبط با آن پادشاهی هستید. با گشت و گذار در محیط وسیع هر یک از پادشاهیها به شخصیتهایی بر میخورید که به نوعی حامل ماموریتهای جانبی هستند. بعضا ماجراهایی که از زبان این شخصیتها میشنوید تا مجابتان کنند که برایشان کار به خصوصی را انجام دهید، بسیار جالب و بامزه است. پس اگر حوصله دارید حتما در محیط بگردید و به دنبال شکار این کاراکترها و ماموریتهایشان باشید. محیط وسیع بازی فقط با شخصیتهای بامزه و ماموریتهای جانبی پر نشده است. جمعکردنیهای فراوانی در بازی وجود دارد.همانطور که قبلتر هم اشاره کردیم، ادیسه طراحی بینظیری در بین عناوین با محیطهای باز دارد. در واقع ادیسه بهطور همزمان طراحی بازیهای جهانباز و همچنین عناوین پلتفرمر را چند پله ارتقا داده است. یکی از جذابترین ویژگیهای طراحی مراحل ادیسه تغییر حالت بین گیمپلی سه بعدی و دو بعدی است. یکی دیگر از نوآوریهای ادیسه، کلاه «کَپی» ماریو است. کلاهی که شخصیتی کاملا مستقل دارد و برای دستیابی به اهدافش در این ماجراجویی به ماریو میپیوندد. داستان از این قرار است که مانند همهی عناوین پیشین سری، این بار هم «بوزر» – آنتیاگونیست همیشگی سوپر ماریو – پرنسس پیچ را میدزدد و برای ازدواج با او آماده میشود. اما این بار کلاهی بنام «تیارا» نیز اسیر بوزر میشود. حالا برادر تیارا یعنی کپی به کمک ماریو میآید تا بتوانند با کمک هم عزیزانشان را از دست بوزر بدجنس نجات دهند. در واقع کپی مهمترین یار شما در ادیسه است و تقریبا در تمام لحظات بازی شما را همراهی میکند. معمولا کنسولهای نینتندو توانایی چندانی برای رقابت گرافیکی با کنسولهای هم دورهی خود ندارند. سوییچ هم تا حدودی از این رسم نینتندو پیروی میکند. اما ادیسه بدون شک چشمنوازترین سوپر ماریو ساختهشده است. بله، کسی ماریو را برای گرافیک آنچنانی بازی نمیکند، اما ادیسه از این نظر بسیار کمنقص و زیباست. مخصوصا بخش گرافیک هنری بازی که به واسطه وجود پادشاهیها و محیطهای گوناگون تصاویر و پس زمینههای چشمنوازی ارائه میکند.
در مورد کنسولهای نینتندو – چه کنسولهای دستی چه کنسولهای خانگی – قانونی نانوشته وجود دارد. معمولا برای هر کنسول نینتندو یک ماریو سه بعدی عرضه میشود. و تا کنون که این عناوین سه بعدی جزو بهترین نسخههای سوپر ماریو بودند. به عبارت دیگر، عناوین سوپر ماریو نه تنها در هر نسخه المانها و ویژگیهای جدیدی را در گیمپلی خود معرفی میکنند بلکه ویژگیهای پلتفرم خود را نیز در معرض نمایش میگذارند. سوپر ماریو ادیسه نیز توانسته است به بهترین نحوه ممکن قابلیتهای سوییچ به عنوان یک کنسول هیبریدی را به نمایش بگذارد. چه در بخش کوآپ افلاین که با استفاده از دو جویکان دو بازیکن میتوانند در نقش ماریو و کپی با هم همکاری کنند، چه در استفاده از قابلیتهای جویکانها در کنترل گیمپلی بازی. بر اساس گفتهی سازندگان، از آنجایی که سوییچ کنسولی قابل حمل است و قابلیت بازی چندنفره آفلاین نیز در آن وجود دارد، یکی از اهداف تیم سازنده این بود که بخش کوآپ یا همکاری چند نفره را به هر نحوی که است در بازی پیاده کنند. و در نسخه نهایی نیز شاهد این ویژگی هستیم. کوآپ ادیسه نیز قطعا تجربه متفاوتی برایتان رقم خواهد زد. به صورت کنسولهای نینتندو و ماریو همیشه به هم وابسته بودند. و در طول این سالیان خدمات متقابل زیادی به هم داشتهاند. هم کنسولها توانستند به واسطهی عناوین خارقالعاده و بکر سوپر ماریو بیشتر به چشم گیمرها بیایند و چه بازیهای ماریو که توانستند به واسطهی امکانات کنسولهای نینتندو، نوآوریها و خلاقیتهایشان را برای گسترهی وسیعی از مخاطبان به نمایش بگذارند. ادیسه قطعا باشکوهترین ماجراجویی ماریو در طول عمرش است. واقعا تصور این که نسخهی بعدی سوپر ماریو چطور قرار است چیزی بهتر از ادیسه را ارائه دهد سخت است.
نقد و بررسی کامل Super Mario Odyssey را میتوانید در شمارهی ۱۲۶ بازینما مطالعه نمایید
گرافیک هنری چشم نواز، نقش شخصیتهای
جانبی، نوآوریهای بی شمار گیمپلی، قابلیتهایی
که با کلاه کپی به بازی عرضه میشوند،
فضای باز
سازنده: Nintendo EPD
ناشر: Nintendo
تاریخ عرضه: ۵ آبان ۱۳۹۷
نسخهی بررسی شده: Switch
سبک: پلتفرمر سه بعدی