ساخت و ساز به سبک ماریو | بررسی بازی Super Mario Maker 2
طراحی مرحله یکی از بخشهای مهم و کلیدی در روند ساخت یک بازی ویدئویی به شمار میرود. وظیفهی اصلی طراح مرحله، خلق تجربهای است که شما از یک بازی به دست میآورید. اگر یک بازی خیلی کشش دارد و شما را ساعتها پای خود نگه میدارد یا یک بازی در نقطهای از خود بیش از اندازه سخت یا آسان میشود و خیلی تجربههای این چنینی دیگر، همه نتیجهی کار طراح مرحله است. رسالت بازیها فارغ از محتوایی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی یا هر چیز دیگری که دارند، این است که Fun (سرگرمکننده) باشند و ایجاد این قضیه تا حد بسیار زیادی وظیفهی طراح مرحله است؛ این او است که با قرار دادن نتیجهی زحمت و کار سایر بخشهای تیم تولید در کنار هم، مفهوم مرحله را شکل داده و تاثیر مستقیم سنگینی روی تجربهی مخاطب داشته باشد.
شرکت نینتندو که به خاطر طراحی مرحله بسیار عالی بازیهایش مشهور است به شکلی نوآورانه دریافت که میتوان همان سرگرمکننده بودن چالشی که طراحان مرحلهی خود تجربه میکنند را به تنهایی تبدیل به یک بازی مستقل جذاب کرد و این شد که Super Mario Maker در سال ۲۰۱۵ برای کنسول Wii U منتشر شد و حالا بازیکنانی که سالها بهترین مراحل تاریخ را با نینتندو تجربه کرده بودند همچون طراحان مرحلهی اصلی فرنچایز ماریو این افتخار را به دست آورده بودند تا برای آن مرحله طراحی کنند.
اخیرا Super Mario Maker 2 به صورت انحصاری برای کنسول سوییچ منتشر شده و یک بار دیگر دنیا را به تب طراحی مرحله انداخته است. این نسخه از نظر ظاهری، نحوهی بازی و ساختار عملکردها تفاوتی با نسخهی قبلی که هنوز که هنوز است از سرگرمکنندهترین بازیهای ادیتور محور است ندارد منتها ویژگیهای جدیدی به آن اضافه کرده است. المانهای پیچیدهتر مثل هوش مصنوعی و سیستم شروع و پایان مرحله توسط خود بازی مدیریت میشوند تا شما بتوانید تمام تمرکز و حواس خود را روی بخش سرگرمکننده ماجرا یعنی همان طراحی مرحله متمرکز کنید. منوهای بازی نیز به صورت کلی شبیه به قبل بوده و ویژگیهایی مثل دیدن دنبالهی محو ماریو در مود طراحی برای تنظیم دقیقتر فاصلهی پرشها در اینجا نیز حضور دارند که نکتهی بسیار خوبی است.
یکی از ویژگیهایی که در این نسخه به بازی و یا شاید به نوعی به ابزار اضافه شده، قالب 3D World است که البته کاملا هماهنگ با قالبهای قبلی نیست. شما میتوانید بدون اینکه طراحیهایی که روی مرحله انجام دادهاید از دست برود از یک قالب به قالب دیگر بروید ولی رفتن به / آمدن از قالب 3D World باعث میشود که همهچیز ریست شود. شاید این نقصان ناامیدکننده باشد ولی خب اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم میتوان دید که حتما امکانات و ابزاری که این قالب جدید در اختیار بازیکن میگذارد منجر به شکلگیری محدودیتهایی فنی شده است. ماشین The Koopa Troopa از دیگر ویژگیهایی است که به صورت کلی در مجموعهی ماریو جدید است. به کمک آن میتوانید یک فرآیند خودآغازگر سریع را شاهد باشید و مراحلی با چالشهای پلتفرمینگ سرعتی طراحی کنید. همچنین پس از مدتها درخواست بازیکنان سرانجام شاهد وجود امکان طراحی شیب در مرحله هستیم که کلی فرصت جدید ایجاد میکند. از سوی دیگر امکانات دیگری افزوده شدهاند که طراحی مراحلی بر مبنای حرکت عمودی یا طبق قوانینی خاص را راحتتر کردهاند. به عنوان مثال میتوان مراحلی را دید که در آنها نباید با زمین تماس داشته باشید یا حتما باید ۱۰۰ سکه جمعآوری کنید. اضافه کردن چنین قوانین خاصی چالش و جذابیت تازهای به بازی بخشیده است.
اگر تجربه طراحی مرحله با Wii U و قلم آن را داشته باشید، نبود آن در اینجا ممکن است کمی اذیتکننده باشد. در حالت Docked کنسول، میتوانید با یک Cursor و در حالت قابل حمل با استفاده از صفحه لمسی کارتان را انجام دهید، هر چند که به شکل عجیب و ناراحتکنندهای محدود و مجبور هستید که در حالت قابل حمل فقط با صفحه لمسی کار کنید و دیگر خبری از کِرسِر نیست. استفاده از منوهای دوار کار کردن و پیدا کردن ابزارها را راحتتر کرده است اما همچنان زمانی که به صورت Co-Op میخواهید مرحله طراحی کنید، فهمیدن اینکه هرکس به چه چیزهایی دسترسی دارد خودش به یک آموزش جدا نیاز دارد، ضمن اینکه همیشه هماهنگی در حالت آفلاین بسیار بیشتر از آنلاین میباشد.
شما میتوانید مراحل خود را با دیگران به اشتراک گذاشته یا مراحل آنها را دانلود و تجربه کنید اما در جریان باشید که بازی به همه اجازه میدهد تا تمام مراحل را آزادانه به صورت شخصی یا Co-Op تجربه کنند. به صورت کلی Co-Op در بازیی با ساختار ماریو بیشتر باعث سردرگمی و آشوب بیشتر در صفحه میشود ولی این مساله برای مراحلی که با هدف Co-Op طراحی نشدهاند بسیار بدتر بوده و بنیان مرحله اساسا از هم میپاشد. Super Mario Maker 2 ابزارها و ویژگیهای جدیدی به ساختار قبلی اضافه میکند و آیندهای روشن در انتظارش است. حتی اگر از طراحی مرحله خسته شدید میتوانید مراحل طراحی شده توسط خود نینتدو در بخش داستانی را تجربه کنید و یک بار دیگر لذت ناب ماریو بازی کردن را بچشید.
تنوع بسیار زیاد،محتوای زیاد، دسترسی به مراحلی که دیگران ساختهاند که برابر است با سرگرمی تقریبا بینهایت
مشکلات حالت ساخت محیط 3D
سازنده: Nintendo
ناشر: Nintendo
تاریخ عرضه: تابستان ۹۸
نسخهی بررسی شده: Switch
سبک: پلتفرمینگ